hoe werkt een gps van het kadaster?

Normale GPS heeft een nauwkeurigheid van 5-15 meter, onder meer het kadaster werkt met een veel nauwkeuriger systeem. Hoe werkt dat systeem, waarbij tot op enkele cm een plaats te bepalen is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
1.4K

Antwoorden (2)

Het GPS systeem heeft een afwijking van een aantal cm. Er is momenteel maar 1 GPS sataliet, en deze is van de Amerikanen. Wij mogen er met zijn alle gebruik van maken, maar met de voorwaarden dat GPS niet zo nauwkeurig is als dat hun hem gebruiken (vanwege veiligheid/privacy). Er zijn bedrijven dit met dit GPS systeem wel heel nauwkeurig mogen werken, uiteraard na toestemming van de Amerikanen.

Momenteel zijn er landen bezig (zoals China) die een eigen GPS sataliet aan het ontwikkelen zijn. Mij is alleen niet duidelijk of deze al in de lucht hangen.

DUS met andere woorden, GPS komt nu van 1 sataliet, welke erg nauwkeurig is. Maar niet nauwkerig mag opereren voor derden. (Daarom heb je ook een kleine afwijking in je navigatie en dergelijke).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kleine correctie, er is niet 1 sataliet, maar 1 GPS systeem met 32 verschillende satalieten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom die min? Van mij een plus!
ronron1212
10 jaar geleden
Als er maar een gps sataliet is dan is er geen gps mogelijk. er zijn er talloze je hebt Gps gebruikt 32 (bij opstart 24) verschillende satellieten die elk in een van de zes banen op 20.200 km hoogte cirkelen. Deze banen zijn zodanig samengesteld dat vanaf elke plaats op aarde altijd minstens vier satellieten waarneembaar zijn.
Poet
10 jaar geleden
Maar heeft het kadaster dan wel toegang tot de nauwkeurige info?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@ronron1212: klein beetje verder lezen dan je neus lang is? Ik heb namelijk bij reacties al een correctie gezet met het feit dat dit systeem uit meerdere satalieten bestaat. @Poet: Eigenlijk geen idee, k zal een zoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het duurt nog wel even voordat Galileo actief wordt, dacht dat er pas 3 of 4 satellieten aanwezig zijn. Een GPS satelliet zend een code uit waarmee de ontvanger de afstand tussen hem en de satelliet uitrekent.
Elke satelliet heeft zijn eigen code.
De ontvanger krijgt tevens een voorspelling over waar welke satelliet op welk tijdstip staat, de almanac.
Op deze manier weet de ontvanger waar hij is.
Dat geeft dan een nauwkeurigheid van 10 tot 30+ meter bij vrij uitzicht op de hemel.
In een bos of tussen hoogbouw krijg je reflecties en wordt de nauwkeurigheid vele malen slechter. De almanac is een voorspelling, want de satellieten hebben last van allerlei invloeden dus de baan kan afwijken.
Om "cm nauwkeurigheid" te krijgen wordt de data van de ontvanger achteraf gecorriceerd met de werkelijke positie van de satallieten. De door de amerikanen aangebrachte afwijking is al minstens 10 jaar geleden uitgeschakeld.
Er zijn verschillende gps systemen, WAAS bijv. dat wordt gebruikt voor tractoren om rechte lijnen te rijden en die zijn ook al erg precies. Het andere antwoord dat je 1 gps gebruikt is echter niet waar, je gebruikt er altijd minimaal 3, en als het kan meer. Des te meer je hebt des te preciezer je uit kunt rekenen waar je bent. Ook gebruikt het kadaster rijksdriehoekscoordinaten.
6 dagen geleden