Men probeert met explosies lawines te veroorzaken, om zo te voorkomen dat ze gebeuren. Wat voorkomt dat ze gebeuren juist door die explosies?

Ook die explosies kunnen toch de sneeuwmassa's losmaken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
1.1K

Het beste antwoord

Het is juist bedoeld om de sneeuwmassa's los te maken. Met de explosies veroorzaak je onder gecontroleerde omstandigheden een lawine, zodat er geen lawine ontstaat als er mensen in de buurt zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
En de rest hieronder lift gewoon op jouw antwoord mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je kijkt naar de tijden, zie je dat ze praktisch gelijk zijn gepost.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed antwoord, maar hoe garanderen ze dat de boel niet juist daardoor gaat schuiven op een gegeven, ongecontroleerd moment?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het controleren van lawines met behulp van explosies is niet willekeurig wat bommen neergooien; daar gaan heel wat expert-uren overheen. Door de explosie en de daaruit volgende lawine wordt 'de grootste druk' van het gebied gehaald, waardoor de kans op een nieuwe lawine in ieder geval een stuk kleiner is. Honderd procent zeker weten zullen ze echter nooit: het ontstaan van lawines is een ingewikkeld proces dat van vele factoren afhankelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je, duidelijk!

Andere antwoorden (4)

Ze willen proberen te voorkomen dat ze onverwacht gebeuren, dus JUIST wel lawines te veroorzaken. Als de sneeuw al afgeschoven is, komt hij in elk geval niet op een onverwacht ogenblik naar beneden, of als er nog veel meer sneeuw bovenop gevallen is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door lawines bewust te laten gebeuren, houden ze het controle. Bijvoorbeeld morgennacht om 1 uur gaan ze een lawine veroorzaken, dan mag niemand in de buurt zijn. Door deze lawine te veroorzaken, kan er niet snel weer een lawine ontstaan en is het dus 'veilig'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze explosies maken juist de sneeuwmassa los, alleen gebeurd dit gecontroleerd, zodat er ongelukken ( lawines ) voorkomen kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die explosies worden gedaan om lawines te veroorzaken, dit word vaak na sluiting van de piste gedaan. Hierdoor kunnen de skiërs de volgende dag veilig skiën. De explosies worden uiteraard niet veroorzaak wanneer er mensen aan het skiën zijn.