waarom zie je beeldscherm niet op zijn kop bij een fototoestel?

als je naar iets kijkt maakt zien je ogen het op zijn kom. Maar je zintuigen sturen impulsen naar je hersens en je hersens zetten het weer rechtop. Maar als ik op het beeldscherm van een camera kijkt staat het beeld recht toch ontstaat er bij een camera ook omgekeerd beeld. hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Techniek
1.8K
gvrox
9 jaar geleden
Zou het niet heel onhandig zijn als het beeld van de camera op zijn kop afgebeeld zou worden ? Volgens mij is het antwoord daarop "ja" en daarom laat de camera het beeld rechtop zien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nooit aan gedacht eigenlijk, leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@gvrox, dat is de vraag niet volgens mij.
Bij een slr zorgt het prisma van de zoeker ervoor dat we het beeld rechtop zien.
Op het beeldscherm van de camera is het de software die dat doet.
gvrox
9 jaar geleden
@gollem : de vraag is waarom je het niet op z'n kop ziet op het beeldscherm van de camera. De vraag "hoe komt het dat je het beeld niet op z'n kop ziet op het beeldscherm" is een iets andere, daarbij kun je zeggen dat het meer om de hardware gaat dan de software: stel dat pixel met coordinaat (0,0) linksboven op je beeldscherm is, dan zit de corresponderende pixel op de sensor rechtsonder. Als de sensor "rechtop" gemonteerd is dan is dat coordinaat zeg (4000,3000) , maar veel gemakkelijker is het om de sensor "op z'n kop" te monteren zodat het *ook* coordinaat (0,0) is, en de software dus niet het beeld hoeft te draaien. (ik ga even voorbij aan het feit dat je RGB sensor-subpixels hebt en er nog wat processing plaatsvindt).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de iets uitgebreide vraag staat dit.
"Maar als ik op het beeldscherm van een camera kijkt staat het beeld recht toch ontstaat er bij een camera ook omgekeerd beeld. hoe kan dit?" En dan geef jij als reactie "omdat dat onhandig is"
gvrox
9 jaar geleden
@gollem Er is toch helemaal geen reden waarom het beeld op z'n kop zou moeten staan ? Als dat wel zo was, dan was dat toch onhandig ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja natuurlijk is dat onhandig, maar de vraagsteller wil weten hoe het komt dat hij het wel goed ziet, en dat is de constructie van de camera. Ik heb hier voor mij een objectief van een SLR, als ik daar doorheen kijk zie ik het beeld op zijn kop en in spiegelbeeld.
Zo valt het ook op de sensor of de film.
Als de vraagsteller het beeld wel goed op zijn beeldscherm heeft wordt er in de camera dus iets gedaan dat daarvoor zorgt, hetzij softwarematig of hardwarematig. Als ik vraag, hoe kan het dat mijn auto langzamer gaat rijden als ik op het rempendaal trap.
Dan heb ik weinig aan "omdat het onhandig is als hij dat niet zou doen"
gvrox
9 jaar geleden
Als je voor het eerst een (simpele) digitale camera zou bouwen, en je merkt dat het beeld op het scherm op z'n kop staat dan is het zo op te lossen door ofwel de sensor ofwel het scherm 180 graden te draaien. Het is dus een triviaal probleem (vandaar dat ik de vraag ook een beetje vreemd vind). De analogie met een rempedaal is niet helemaal juist, ik zou zeggen dat het meer lijkt op "waarom gaat een auto naar links als ik het stuur naar links draai ?". Bij een tandwieloverbrenging krijg je ook een omgekeerde beweging, maar door de positie van de stuurstang komt het toch goed.

Antwoorden (1)

De hardware/software in de camera doet precies hetzelfde als je hersenen. Die draaien het beeld ook.