welke gasdiameter koperenbuis is nodig voor een instalatie in een verkoopwagen op de markt er worden 3 propaan gasbussen op aangesloten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek

Het beste antwoord

Er bestaan 2 soorten reduceerventielen die daarom een kleurtje hebben: rood=3bar, grijsachtiggroen=0,03 bar dus je ziet hieruit dat een moderne centrale verwarmingsketel van 5 kW vermogen met standaard 0,05bar in woonhuizen al niet uitkomt en tegenwoordig met 0,1 bar zullen worden gevoed - en dus met 22 mm wordt gevoed.
Kijk dus even wat voor brander(s) in die wagen zit, en ook hoeveel ketels er tegelijk werken: niets is zo ernstig als dat die uitbater ontdekt dat ze niet allebei áánkunnen!
Ik zou de hoofdleiding dus 22mm doen met allemaal aftakkingen 12mm naar het 3-tal lichtgrijze propaanflesreduceerventielen (zit al keerklep in); en elke brander met 15mm voeden met de gebruikelijke gaskraan en vaste aansluiting.
Mobiel mag NIET gesoldeerd worden met loodsoldeer, gebruik zilversoldeer of de gewone klem T-stukken uit de cv-techniek dus met ringetjes in de moeren.
Gasleidingen mogen geen kontakt maken met ijzer (gebruik veel gespouwen slang) en als je soldeert mag geen S-239 en geen soldeervet gebruikt worden (S39 of S65)
Voorts moet vloerVENTILATIE zowel in kombuis als flessenberging aanwezig zijn: het is een laaghangend gas en is 5x zo explosief als aardgas.
Een keuring door de RDW is verplicht - als het wordt afgekeurd krijg je 3 weken om het beter te doen! Suk6!