Waarom zijn oude films en foto's kleurloos?

Lag dit aan het fotopapier dat ze destijds gebruikten of aan de beperkte ontwikkel vloeistoffen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (1)

Door hun ouderdom.

Het ligt niet zo zeer aan het materiaal, als wel aan de langdurige inwerking van licht en lucht daarop. Veel kleurstoffen (zowel plantaardige als chemische) verbleken onder invloed van zuurstof (O2), UV-straling, zwaveldioxide (SO2) en chloor (Cl2) uit de lucht. Vroeger werden witte overhemden op de 'blaak' (de straatnaam in Rotterdam herinnert daaraan) te bleken gelegd in de zon. Nu zit er doorgaans maar zeer weinig Cl2 en SO2 in de lucht; maar vroeger werd veel schoongemaakt met chloorbleekloog (NaOCl) waar echt wel chloor bij ontwikkeld wordt. En in zonlicht verbleken veel kleurstoffen, denk aan een kleedje of een houten vloer in de zon, die aan de bovenkant op den duur lichter worden als onder/ waar geen zonlicht komt. Het ligt niet zo zeer aan het materiaal, als wel aan de langdurige inwerking van licht en lucht daarop. Doordat bij het fotograferen geen vrije keus aan kleurstoffen bestaat, moet men werken met kleurstoffen die niet geheel ' lichtecht' zijn.

Vooral foto' s die in een kamer in het licht hangen hebben last van verkleuring; die in een foto-album in de kast minder; hoewel ook deze uiteindelijk niet aan kleurverlies ontkomen. Het is niet zo dat alleen zeer oude foto' s (zeg 100 jaar oud) aan kleur verliezen; bij zowel foto' s als dia' s van pakweg 30 jaar oud is het ook al te constateren.
Nadat de consumenten vaststelden dat kleurverlies een probleem is, heeft de industrie wel gezocht naar kleurstoffen welke minder aan kleurverlies lijden en daar zijn ze ook redelijk in geslaagd. Maar helemaal geen kleurverlies/ kleurverandering is op principiele gronden niet haalbaar. Alleen door digitaal te fotograferen is kleur tot in de lengte der dagen te behouden (al is het maar de vraag of de weergegeven kleur ook echt de werkelijke is, maar dat is meer een probleem van de fotografie als geheel).