Kan je op een of andere manier meten hoe vol een batterij nog is?

Met bijvoorbeeld een (analoge) multimeter?
En hoe dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
2K

Het beste antwoord

Koop een batterij tester,daar op kun je zien in welke staat je batterij is.

Deze kun je bij bijv Blokker,Marskramer,Kijkshop en misschien Action kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je hebt ook speciale batterijen waarbij je kunt zien hoeveel er nog in zit van Duracell
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je meter op hoogste stand amperes zetten en kontact maken met de batterij .Je zal zien dat de meterstand even hoog blijft en dan geregeld daalt . Wanneer die te snel daalt en een lage waarde aangeeft is ie zo goed als leeg . Hoeveel juist kan je zo niet meten hoor.Dit geld enkel voor kleine batterijen met een spanning tot 4,5 volt op tenmiste 10 amperes ingesteld.Anders kan meter stuk gaan.En niet te lang aanhouden want de batterij wordt dan warm en snel leeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In feite meet je zo de zogenoemde 'inwendige weerstand', maar dan wel op een onhandige manier.
Beter kun je er een weerstand voorschakelen en dan de stroom en spanningsval meten.
Inderdaad loopt de inwendige weerstand op naarmate de batterij verder 'leeg' raakt. Maar bij oplaadbare batterijen is dit effect veel kleiner.
Beter is het dus om gewoon het voltage te nemen als kenmerk.
Hoe 'vol' een batterij is, kun je meten aan de spanning. Die loopt namelijk langzaam terug.

Een verse alkaline batterij meet 1,6 Volt. Het ligt aan de toepassing wanneer je kunt zeggen dat hij 'leeg' is. Bijvoorbeeld in een camera is dat 1,3 Vlot, en in een wekker is dat 0,9 Volt.
Ik doe lege batterijen dus altijd in een klok, die loopt er nog maanden op.

Voor oplaadbare (NiMH) batterijen geldt een lagere spanning. Pas opgeladen heb je een spanning van 1,4 Volt die snel terugloopt naar 1,25 Volt.
Bij sommige apparaten kun je spreken van 'leeg' bij 1,2 Volt. Maar laad de batterij altijd op voordat de spanning lager komt dan 1,1 Volt. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat hij diep-ontladen raakt, en dus beschadigd raakt.

Er zijn ook andere typen oplaadbare batterijen, zoals met lithium, maar daar zijn speciale opladers voor.