Kan je zelf koelvloeistof om te boren maken en zo ja hoe?

Ik herinner me uit de schooljaren dat bij het boren/frezen in metaal altijd een witte vloeistof als koelmiddel gebruikt werd. Ik weet echter niet meer wat dit was en of je het zelf zou kunnen maken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
20.4K

Het beste antwoord

Boor en snijolie wordt nog steeds verkocht in de betere ijzerwinkels. Dat is inderdaad van die vloeistof die je met kraanwater moet aanlengen. Daardoor krijgt het een wittige kleur. En dan is het gebruiksklaar voor het verspanen (boren draaien frezen) van metaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt ook spiritus als koelvloeistof gebruiken.
Gewoon een normale fles, een klein gaatje in de dop boren en daarin een buitenmantel van de elektra kabel in vastmaken.
En je hebt een fles met een schenktuitje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
In elk geval geén spiritus. -
Boorolie of boormelk bestaat uit olie en water. Het water zorgt voor de koeling, de olie voor de smering. Wat voor olie weet ik niet precies.
Reddie