kan ik oplaadbare batterijen met verschillende mAh (2x4000 en 1x4500 NiMH) in een lamp gebruiken?

Ik heb 3 C-batterijen nodig voor in een duiklamp, het is voor mij het voordeligst om via een webshop 1 duoverpakking 2x 4000 mAh en 1 stuk 4500 mAh te kopen. Ik heb weleens gehoord dat je batterijen niet moet mixen maar beiden zijn van hetzelfde merk en NiMH technologie. Kan dit dan wel?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
1.7K
goldpixel
10 jaar geleden
mAh 4000 of 4500 geeft alleen aan hoeveel lading de batterij bevat.
Dus hoe hoger dat getal ,hoe langer het duurt dat ze leeg zijn.
Je kunt ze gewoon samen gebruiken .
De spanning ik denk dat dat 1,2 volt is ,is alleen van belang die moeten gelijk zijn
Opladen kan ook samen ,alleen die van 4500 mAh duurt iets langer voor die vol is .
Je kunt het vergelijken met een emmer van 10 liter en een van 15 liter die van 15 liter duurt langer om te vullen dan die van 10 liter.
Groetjes ;goldpixel
goldpixel
10 jaar geleden
goldpixel mAh 4000 of 4500 geeft alleen aan hoeveel lading de batterij bevat.
Dus hoe hoger dat getal ,hoe langer het duurt dat ze leeg zijn.
Je kunt ze gewoon samen gebruiken .
De spanning ik denk dat dat 1,2 volt is ,is alleen van belang die moeten gelijk zijn
Opladen kan ook samen ,alleen die van 4500 mAh duurt iets langer voor die vol is .
Je kunt het vergelijken met een emmer van 10 liter en een van 15 liter die van 15 liter duurt langer om te vullen dan die van 10 liter.
Groetjes ;goldpixel
goldpixel
10 jaar geleden
mAh 4000 of 4500 geeft alleen aan hoeveel lading de batterij bevat.
Dus hoe hoger dat getal ,hoe langer het duurt dat ze leeg zijn.
Je kunt ze gewoon samen gebruiken .
De spanning ik denk dat dat 1,2 volt is ,is alleen van belang die moeten gelijk zijn
Opladen kan ook samen ,alleen die van 4500 mAh duurt iets langer voor die vol is .
Je kunt het vergelijken met een emmer van 10 liter en een van 15 liter die van 15 liter duurt langer om te vullen dan die van 10 liter.
Groetjes ;goldpixel

Antwoorden (2)

Het gebruiken kan zeker samen. Kan alleen zijn dat het verbruik niet overeen komt met de verpakking.
Het moet ook zo zijn dat het apparaat de mAh aan kan.
Ik zou wel adviseren om ze niet tegelijk op te laden (de verschillende mAh) dit kan de duur en de kwaliteit van de batterij ernstig beïnvloeden ter negatieve.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo eerst even uitleggen dat de hoeveelheid mAh aangeeft hoeveel energie er in zit.
Dus maakt het niet uit of je een batterij van 4000 mAh en een van 4500 mA bij elkaar doet. Al doe je r ook een 100 Ah uur bij het maakt niet uit,
Enkel de spanning is van belang, die moet wel gelijk zijn.
Het vermogen van de batterij in dit geval mAh geeft dus aan ho lang je op die batterij kunt draaien.
Dus een apperaat met verbruik van 40 mA kan dus 100 uur werken op een batterij van
4000 mAh
Kan dus 1 uur lang 4000 mA stroom voeren
Mvrgr;Goldpixel
Elektro techn. instalateur