Er zijn twee manieren, een ouderwetse en een hedendaagse.
De ouderwetse manier is om een plattegrond op schaal van het schip, het dek of een andere laag, onder een transparant papier te leggen en deze dusdanig overtrekken en "vullen" met alleen rechthoeken en driehoeken dat de hele oppervlakte zo precies mogelijk vol zit, dus geen restjes open laten.
Van al die rechthoeken, vierkanten en driehoeken kun je de oppervlakte berekenen en die samen optellen en je hebt de oppervlakte van het scheepsdek.
De hedendaagse manier is evenzo, maak een pdf van de tekening of foto en doe hetzelfde in bijv. autocad light programma.
Je moet wel een referentie maat bepalen van een onderdeel als er geen schaal op de tekening of foto staat.