Waarom zijn jampotten en zo meestal rond?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dan zijn ze makkelijk leeg te maken. probeer maar eens met een lepel of mes jam uit kleine hoekjes te krijgen :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Catogorie, huis en tuin, lol

Het beste antwoord

Komt toch wel Techniek om de hoek kijken.

De Romeinen vervaardigden al vierkante potten en flessen.
Dat is het punt niet maar ze hoefden niet op een eurocentje meer of minder te letten.

Bij een ronde vorm is de verdeling van het glas optimaal. Het gewicht van een glazen pot met dezelfde inhoud als van een vierkante pot ligt lager. De puntige hoeken gebruiken meer glas. Dus minder glasverbruik bij ronde potten.
Bij de vervaardiging van duizenden glazen potten is het een besparing van duizenden m³ water en een vermindering van tonnen C0₂uitstoot ten opzichte van vierkante glazen potten.

Mocht een fabrikant toch vierkante potten willen dan is de bovenkant meestal wel rond. Een ronde (schroef)deksel sluit beter af dan een vierkante deksel.
Kans op lekken is dan kleiner.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk omdat het van oorsprong bij een glasblazer vandaan komt. En die blies als het waren een glasbel. Dus ik denk dat daar
De ronden potten van nu vandaan komen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ach ja, natuurlijk. vierkant blazen gaat erg moeilijk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Yup, slaat de spijker op de kop
Het blazen van een vierkant glas is veel moeilijker omdat het dan in een vorm moet worden geblazen. Industrieel gaat het vandaag uiteraard vrijwel moeiteloos, maar ook dan is de productie gecompliceerder: er moet wel een rond schroefdeksel op, dus is de bovenkant in feite lastiger te maken ( hoeken net onder de ronde opening) en is het eindproduct best een staaltje van vernuft.
Verder is een ronde pot makkelijker te reinigen en dat is bij hergebruik van groot belang; niet elk geretourneerd glas werd en wordt omgesmolten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Buiten de eerder genoemde redenen heeft het nog meer voordelen:
* Glas is relatief duur, een ronde vorm kan ten opzichte van de hoeveelheid benodigd glas veel inhoud bevatten.
* Een ronde vorm is relatief sterk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
idd. +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is juist, maar er kunnen er dan weer minder in een doos, dus vervoer je in de doos weer een surplus aan lucht.. Ook op het schap van de winkelier en in het kastje thuis kun je ronde vormen niet strak tegen elkaar zetten.
Dat de ronde vorm sterk is vind ik een sterke. + van mij.
Een ronde vorm is de sterkste vorm juist omdat alle krachten gelijk verdeeld zijn en er minder spanning in het materiaal optreed ,verder bevat een cilinder in vergelijking met de omtrek de grootste inhoud . Dus minder verpakkingsmateriaal en minder kans op breuk. Daarom zijn conserve potten en blikken meestal rond