Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan iemand mij helpen met een omgekeerde schemerschakelaar?

Beste

Ik ben student industrieel ingenieur, en ik heb de vraag gekregen of ik een schakeling kan ontwerpen die zonnepanelen kan onderbreken bij donker en opnieuw activeren als de zon opkomt.
Deze vraag komt er omdat zonnepanelen een zgn. slecht veld zouden opwekken, en dus als de mensen slapen het beter zou zijn dat deze ontkoppeld worden.
Ik heb al iets gevonden als een omgekeerde schemerschakelaar, die dus inschakelt bij licht en uitschakelt bij donker, maar dit moet nu nog kunnen doorgezet kunnen worden zodat de zonnepanelen ook effectief losgekoppeld worden bij donker.

Kan iemand mij verder helpen?

Thijs

PS. hier de link naar de schakelaar die ik al had gevonden: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/191206/Schemerschakelaar-240-VAC

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
5.3K
Reddie
11 jaar geleden
Volgens mij is dat een broodje aap verhaal.
Er bestaan geen goede of slechte velden.
Bovendien, als het donker is zullen de panelen geen stroom leveren, dus ook geen velden opwekken.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Gewoon een schakeling maken die zodra er weinig te zonlicht is de panelen afkoppelt van de installatie d.m.v een relais.
Zodra er minder zonlicht op de panelen valt zal daardoor de spanning ook gaan dalen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar kan u toch uw zonnepanelen zelf voor gebruiken en gewoon de spanning bewaken.
U kan een bepaalde ondergrens instellen waarbij ze pas inschakelen en mogen beginnen produceren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het nadeel van een schemerschakelaar is dat deze slechts 1 fase schakelt, je hebt dus zo iets nodig als een relais die beide fase onderbreekt bij duisternis.