Ik heb een oude elektrische grasmaaier gevonden, kan ik daar een auto accu op aansluiten?

Normaal gesproken zit er een vaste stekker op, waarop je een stopcontact met een snoer op aansluit, als ik nou de vaste stekker weg haal, en de + en - draden op een auto accu leg, gaat de motor dan lopen?

Ik ben van plan de motor op een skelter te monteren en ga natuurlijk niet met een stekker eraan een paar meter rijden en dan is het klaar.
Dus mijn vraag is eigenlijk kan ik de motor laten lopen dmv een auto accu?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
1.6K

Het beste antwoord

Zoals Goos al aangeeft kan dit perfect maar heeft u hier een omvormer nodig omdat de motor 220V wisselspanning nodig heeft.
Zo een omvormer voor 1100 W kost al gauw € 90.
Het zou beter zijn indien u direct een gelijkstroom moet kon inbouwen zodat u het vermogen van de batterij direct aan de motor kan afgeven.
Met nog eens een omvormer tussen heeft u alleen maar vermogen verlies.
Die gelijkstroom motor zal ook een veel beter startvermogen hebben en dit vooral op laag toerental.
Die wisselstroom motor is gemaakt om op vol (nominaal) toetental te werken zodat u de snelheid niet kan regelen.

Besluit: beter een gelijkstroom motor inbouwen ivm toerentalbeheersing en vermogen op laag toerental.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wacht, je kan de motor AANPASSEN zodat hij op DC kan werken, een helder brein bespaard weer een hoop geld.
Stuur een berichtje als je dit goed vindt, dan post ik wel een video hoe je dat doet. De meeste mensen denken dat een wisselstroommotor niet op gelijkspanning wil werken, maar dat wil écht wel. Wel zal je de windingen van de rotor en de buitenspoelen moeten aanpassen. Bereken ik zo voor je.

Andere antwoorden (1)

Er stekker verbinding is 220volt wisselspannin. Een auto accu 12volt gelijkspanning. Met een omvormer zou het in theorie moeten kunnen. Maar waarschijnlijk kan geen omvormer dit vermogen aan.