zou het technisch mogelijk zijn, een auto met een generator aan te drijven?

Stel je zou met een generator weer een elektromotor aandrijven, die vervolgens weer de aandrijfassen aandrijft..
Volgens mij werken diesel-electro locomotieven, en sommige scheepsmotoren en dergelijke ook volgens dit principe
Ik denk dus aan een generator bv op diesel (1 of 2 cilinder) zodat je een laag verbruik creeert?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
3.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik het dus goed begrijp, is met de huidige techniek, net zo veel brandstof nodig voor deze generator, om stroom op te wekken, als dat deze motor anders zou verbruiken om dit voertuig direct aan te drijven?

Het beste antwoord

Idd. Deze toepassing bestaat al heel lang. Onderzeeërs maken o.m. gebruik van dit principe. De vaartaandrijving is elektrisch (= stil) en wordt uit accu's gevoed.
De accu's worden opgeladen en bij geladen door een dieselgenerator. Deze generator hoeft dus niet permanent te draaien, alleen wanneer het accuvermogen onder een bepaalde waarde is gekomen.

En wat je al aangaf, ook locomotieven kunnen hiermee uitgerust zijn.
Deze worden voornamelijk ingezet op baanvakken waar geen elektrische bovenleiding voorhanden is en op spooremplacementen.

Ook in de moderne autotechniek is het principe al te vinden. Opel Ampera en Chevrolet Volt (beide General Motors) zijn elektrische auto's die deels met een generatormotor werken. Zij noemen dat de 'range-extender'. Dat is een kleine benzinemotor die zowel de aandrijving als de batterijvoeding bedient zodra dat nodig is. De hoofdaandrijving van deze auto's is vooral elektrisch.

De elektrische zichzelf voorzienende auto is helaas niet te realiseren al lijkt dat wel voor de hand te liggen. Men heeft vaak geprobeerd om de aandrijvende elektrische motor zodanig te dimensioneren dat er ook een even sterke dynamo mee aangedreven kon worden zodat de motor direct de opgewekte stroom zou kunnen verbruiken.
Daarmee zou dan een perpetuum-mobilae gecreëerd zijn.
Maar natuurkundige wetten verhinderen dat. Warmteontwikkeling en verliezen zorgen ervoor dat zo'n constructie niet blijft lopen maar al snel zijn vermogen verliest en stilvalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik volg hier wat Beer 56 schrijft.
Hybride wagens zijn ook tenzij beperkter ook een toepassing van dit systeem.
Wel wil ik over je laatste zin van je vraag nog iets zeggen,
Het gebruik van een motor die een generator aandrijft,heeft alles behalve een laag verbruik.
Je moet rekening houden met het rendement van de dieselmotor, generator, eventueel de batterijen en de electrische motor. Als je dit berekend zul je zien dat er van de brandstof die je er insteekt, uiteindelijk niet veel meer van overblijft.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeer zeker, in de 2e wereldoorlog reden er in ons land veel bussen en auto's rond, die werden aangedreven door een gasgenerator, gestookt met hout.
Dit door het nijpende gebrek aan benzine.