Hoeveel elektriciteit is er via een mechaniek terug te halen aan elektriciteit?

Stel dat je 1000 watt op een soepel lopend mechaniek aansluit welke is ontworpen om elektriciteit te genereren,wat zou er dan in het gunstigste geval opgewekt worden?

Aangezien ik leek ben op dit gebied,ziet de vraag er misschien wat onbeholpen uit,maar mensen die er verstand van hebben,zullen er antwoord op kunnen geven.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als het mechaniek "soepel lopend" is begrijp ik daar uit dat de wrijving verwaarloosbaar is. Dus geen warmteverlies. Als je dynamo ook geen weerstand heeft (supergeleidend, bij bv 3 Kelvin) dan is er ook in de dynamo geen warmteverlies. Dan is het rendement 100%. (Die supergeleiding wordt toegepast bij NMR/MRI, waarbij de eenmaal opgewekte stroom eindeloos zonder verlies blijft lopen.

je wil als ik het goed begrijp een spoel laten draaien die stroom op wekt (1000 Watt) een dynamo dus. maar als je die spoel met een elektromotor wil aan sturen, heb je een motor nodig die iets meer dan 1000 watt verbruikt. wel een van een perpedium mobile gehoord.

De natuurwet zegt dat energie nooit verloren gaat Maar het zet wel om in andere vormen zoals warmte dus ga er maar vanuit hoe soepellopend ook de terugkerende electriciteit is altijd minder dan wat je erin stopt. Er is altijd een rest gedeelte dat " verloren" gaat door warmte wrijving etc etc Dus het bruikbare resultaat is altijd minder dan honderd procent.

Dit soort mechanieken hebben altijd verlies, mechanisch en bij het omzetten van stroom naar draaiende as en van draaiende as naar stroom. Daarom gebeurt het weinig, En het rendement hangt sterk af van de gekozen techniek ende werkparameters Bijvoorbeeld, de motor draait met 1500 toeren, wat efficiënt kan, maar de omzetting van draaien naar stroom gaat bij een variabel en ongelukkig toerental, dan beïnvloed dat variërende toerental het rendement sterk Een Prius heeft iets dergelijks, en het werkt best aardig, voor een auto van 1700 kg heeft hij een aardig laag verbruik van ca 5 tot 6 l per 100 km Maar Toyota geeft geen rendement van de energie terugwinning. Omdat er vele variabelen bij spelen

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100