Waarom word er zo weinig over Nikola Tesla onderwezen?

Nikola Tesla is misschien wel HET grootste genie op aarde geweest in de laatste 200 jaar, zijn vele patenten, die nu de dag nog steeds veel onveranderd worden toegepast (elektro motor, dynamo, etc.). Onvoorstelbaar dat hem niet toekomt wat hij meer dan verdiend,

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
1.1K

Antwoorden (3)

Omdat er veel 'grootste genieën' zijn geweest. En de meeste krijgen weinig tot geen aandacht in het onderwijs, hoe onterecht ook.
Hij heeft vooral veel al bestaande dingen sterk verbeterd - dus niet zelf uitgevonden (al deed hij dat in beperkte mate ook).
Daarnaast was hij zakelijk niet zo handig als sommige anderen, en raakte hij later nogal de weg kwijt.
Ik heb zelf bij natuurkunde wel les over zijn werk gekregen, net als over dat van veel anderen.
Vind je dat er veel te weinig aandacht voor hem is, dan is het misschien een idee om een aansprekend boek over hem te schrijven bijvoorbeeld: wakker die belangstelling weer aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Velen kennen hem niet maar wij in elektromechanica hebben een eenheid die naar hem genoemd is nl. de eenheid van magnetische fluxdichtheid .
Dit is natuurlijk een eenheid waar men niet dagelijks mee omgaan tenzij bepaalde theoretici en in de opleiding electriciteit.
Het magnetisme is een moeilijke theorie met weinig gekende begrippen, misschien daardoor dat Mr Tesla niet zo geliefd is.

Ik geeft toe dat zeer weinig mensen hem kennen, zeker niet zoals Mr Volt of Mr Ampère terwijl iedereen bijna dagelijks daar mee omgaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, sorry, een beetje te vlug verzonden zonder te controleren.
Leuke vraag!
Om te beginnen, aan het einde van de 19 en begin van de 20ste eeuw zijn er heel veel "grote jongens" geweest, en dat maakt het lastig om écht te worden onderscheiden. Denk aan de ontwikkeling van de gehele atomische theorie (inclusief de atoombom), de relativiteit, magnetisme... het was een gouden tijdperk voor de fysica!
Andere GV'ers hebben al een paar mooie bijdragen gedaan, maar ik heb het vermoeden dat de belangrijkste redenen waarom Tesla niet zo 'beroemd' is geworden tussen het gewone volk, is vanwege een ongelukkige combinatie van factoren:

In z'n tijd was hij was zo'n beetje een rivaal van Thomas A. Edison (de uitvinder van de lamp, de grammofoon, enz,), maar in tegenstelling tot Edison, was hij zakelijk veel minder sterk. Edison was vooral sterk in de uitvoering en de verkoop, en Tesla was vooral een zeer sterk theoreticus die heel veel bruikbare apparaten ontwierp en patenteerde, maar deze minder goed wist te promoten en aan zijn naam te koppelen. Dus er zijn minder "bekende spullen" die Tesla achterliet, in tegenstelling tot b.v. Edison.
Niet onbelangrijk: hij was geen Amerikaan (of Engelsman of Fransman), maar een Kroaat. Vergis je niet: in Kroatie is Tesla dé nationale held, maar ja... als je geen groot land achter je naam hebt, dan maak je automatisch minder kans om beroemd te worden. Hoewel hij de Amerikaanse nationaliteit kreeg, en in USA stierf, bleef hij altijd sterk gebonden aan zijn oorsprong. Ik meen me te herinneren dat hij begraven werd in zijn eigen land.
Tesla was in z'n tijd een echte wereldberoemdheid vanwege z'n uitbundig karakter en zijn liefde voor dramatische demonstraties. Tesla zelf heeft de Tesla-transformator gebouwd die te zien is in de klassieke Frankenstein film van... ik denk 1931 of 32. Het probleem is dat met zulke vertoningen verspil je je krediet bij je collega wetenschappers.

Maar goed, Tesla is vandaag zeker geen onbekende! De eenheid voor magnetische fluxdichtheid is naar hem genaamd, ook een straat in NY draagt zijn naam, zijn uiterlijk werd dé standaard voor de gestoorde wetenschapper, en zeker in zijn geboorte land wordt Tesla als een echte held aangebeden.
Een tijdje terug plaatste Google een doodle ter herdenking van zijn verjaardag, zie de link.