Hoe werkt een condensator?

Graag een eenvoudige uitleg wat de functie is van een condensator. Vooral hoe het werkt met wissel- en gelijkstroom.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
24.8K

Het beste antwoord

De voornaamste functie van een condensator is dan ook vaak het constant houden van spanningen,het doorlaten van wisselspanningen of het tegenhouden van gelijkspanningen.

Werking bij gelijkstroom:
Wanneer een condensator in een stroomkring is opgenomen waarin slechts gelijkstroom optreedt, treden er weinig verschijnselen op. De condensator laat geen stroom door, dus het effect blijft beperkt tot het opladen en ontladen van de condensator. Dit gaat gepaard met het optreden van een laadstroom en een ontlaadstroom. Een condensator laat geen stroom door. De weerstand is dus zeer groot. Alleen bij zeer hoge spanningen kan de stroom door de isolerende laag heen. De condensator slaat dan door. Toepassingen van condensatoren in gelijkstroomkringen beperken zich over het algemeen tot stroomblokkering en tijdelijke opslag van energie.

Werking bij wisselstroom:
Wanneer de condensator aangesloten wordt op een wisselspanning, treden er een aantal bijzondere verschijnselen op. Een wisselstroom verandert voortdurend van richting. Dit betekent dat de condensator beurtelings wordt opgeladen en ontladen, telkens wanneer de stroom van richting verandert. Het gevolg is, dat in een wisselstroomcircuit de condensator de stroom niet blokkeert zoals in een gelijkstroomcircuit. Natuurlijk laat de condensator niet echt stroom door, maar het lijkt wel zo.

Als een condensator schijnbaar stroom doorlaat, zal deze ook een weerstand bezitten. Bij wisselstroom spreken wij net zoals bij de spoel niet van weerstand, maar van impedantie. De impedantie is afhankelijk van de capaciteit van de de condensator en de frequentie van de stroom. Doordat spanning en stroom elkaar soms tegen werken zal het vermogen afnemen, zoals je in onderstaande afbeelding kunt zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedoel je niet de condensator die als batterij gebruikt kan worden?