Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welke noodstroom-voorzieningen zijn er voor kerncentrales bij een langdurige stroomuitval om het koelwatersysteem draaiende te houden?

Een grote geomagnetische storm zou wereldwijd de stroomverzorging langdurig plat kunnen leggen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Geomagnetic_storm#Electric_grid

De kans op zo'n storm tot 2020 ligt volgens onderzoeker Pete Riley bij 12%

http://www.agu.org/pubs/crossref/2012/2011SW000734.shtml

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
779

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De noodstroomvoorziening moet inderdaad door dieselgeneratoren worden geleverd. Het probleem daarbij is dat bij natuurrampen de dieselvoorraad ook weg kan vallen. In de bron een engelstalige discussie over dit fenomeen. Bij een geomagnetische storm zal dat zich niet voordoen, maar kun je je bijvoorbeeld voorstellen dat er regelmechanismen zijn verstoord.

Ik denk dat er bij het ontwerp vaak is uitgegaan van onafhankelijke kansen op een bepaalde gebeurtenis. Als er tegelijkertijd dingen gebeuren door bijvoorbeeld een tsunami dan heb je het over afhankelijke kansen.

Ik kan bijvoorbeeld heel mooi backups maken van mijn adressen op de telefoon op mijn computer, zodat ik die zaken theoretisch niet meer kan verliezen. Wordt er ingebroken en iemand neemt de mobiele en laptop mee, dan ben ik alsnog de pineut.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een simpel dieselaggregaat is een vrij gebruikelijke noodstroomvoorziening.

Maar dan moet die het natuurlijk wel beter doen dan die van de kerncentrale in Borssele.

"16 nov 2011 Bij de kerncentrale in Borssele weigerde in januari 2010 de noodstroomdiesel twee keer te starten. Dat meldt de Kernfysische Dienst deze week in een rapport."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding