Wat gebeurt er wanneer je het stopcontact kortsluit?

Bijvoorbeeld door de twee gaten met een draad te verbinden. Wat is het verschil met het kortsluiten van een DC-voeding?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek

Antwoorden (2)

Als het goed is dan zal bij een te grote stroom, zoals bij kortsluiting of overbelasting, de stop doorslaan. Meestal is 16 Ampère de maximum toelaatbare stroom.
In de verouderde situatie is/was dat een smeltzekering in de toevoerleiding van de stroom (meterkast). Als die doorsmelt dan wordt de stroom afgesneden.
De modernere versie is een schakelaar die bij te grote stroom wordt omgezet, met hetzelfde resultaat.
Don't try this at home!! Mogelijk krijg je eerst nog de volle lading!
Bij een DC-voeding hangt het effect af van de constructie.
Bij volledige kortsluitbeveiliging gebeurt er niks.
Hoogstens smelt er ook hier een zekering door.
Indien niet beveiligd, dan zal de (te) grote stroom hitte veroorzaken die misschien essentiële onderdelen van de voeding zal beschadigen.
In het ergste geval zal het ding dan afbranden.
In het gunstige geval levert de voeding dan geen stroom meer of veroorzaakt het misschien op zijn beurt weer kortsluiting in het stopcontact waar het op is aangesloten...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer je een stopcontact kortsluit verbind je feitelijk de fase met de nul. Oftewel je verbindt de aanvoer dirct met de afvoer van de stroom. Omdat er relatief weinig weerstand is in je stroomdraden gaat da als een gierende gek.
Je stop voor die groep zal doorslaan of soorbranden als je nog een oudemporselijnen stop hebt in je meterkast.
Afhankelijk vd manier waarop ie koetsluiting maakt kun je en grote knal horen en een flits zien.