Een parallelschakeling is een elektronische configuratie van componenten of deelschakelingen waarbij de stroom over de individuele componenten -of deelschakelingen- wordt verdeeld, en de spanning op alle deelcomponenten gelijk is. Twee dioden staan bijvoorbeeld parallel als zowel beide kathodes als beide anodes met elkaar zijn verbonden. Deze verbindingen vormen de aansluitingen van de -conceptuele- vervangingsschakeling.

Veel componenten kennen maar één manier van parallelschakelen uit hoofde van hun symmetrie. Elke weerstand in een schakeling is -elektronisch gezien- om te keren zonder het functioneren van de schakeling te veranderen. Componenten als diodes missen deze symmetrie, hun aansluitingen zijn niet equivalent. Wanneer deze componenten omgekeerd worden parallelgeschakeld spreekt men van antiparallelschakeling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

een schakeling waar als het ware iedere weerstand/apparaat/lampje apart met de spanningsbron in verbinding staat. voordeel hiervoor is dat als er 1 lampje kapot gaat de rest het nog gewoon doet. parallelschakeling vindt je dus in bijvoorbeeld kerstverlichting maar ook in de elektrische huisinstallatie.