waarom hebben kunstgebitten aan de bovenkant, een plaat die het gehemelte bedekken?

(of is het nou verhemelte? ach ja..) ik vraag me dit af omdat ik van mensen met kunstgebit hoor dat ze niet lekker kunnen eten vooral omdat ze t voedsel niet door de mond, oa dus tegen t gehemelte. Ik snap niet waarom dit gedaan word, die hele bovenkant dicht, ik heb een bitje, tegen t knarsen, en dat is ook alleen een band rond de tanden zeg maar, en dat blijft ook zitten als ik ermee kauw........

bestaan er ook kunstgebitten waar t gehemelte wel open is?

bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als een bovengebit goed passend is gemaakt dan sluit het perfect aan op de vorm en oneffenheden van het verhemelte. Daardoor zuigt het zich daar als het ware aan vast en blijft het goed zitten. Dat in tegenstelling tot het ondergebit dat altijd een beetje in de onderkaak blijft 'rammelen'. In de loop van de tijd gaat het klevend effect door slijtage en veranderingen in de mond weer wat verloren. Dan kan dat gebit van een nieuwe passende laag worden voorzien. Dat wordt het 'rebasen' van het gebit genoemd.

Om het beter vast te kunnen houden, het wordt inderdaad als vervelend ervaren, omdat de smaak er minder door wordt en er iets tussen het gebit en het verhemelte kan schieten, maar er is een oplossing die voelt als je eigen gebit: het klikgebit, dmv implantaten in de kaak, werkt het als een soort drukknoop, het gebit is wel uitneembaar om schoon te maken, maar bestaat alleen uit een rijtje tanden, kiezen en tandvlees, dit gebit wordt alleen vergoedt als je zowel boven als onder tandloos bent.

Ik heb ook een bitje tegen knarsen maar dat zit ook over je gehemelte. Dit komt ten eerste zodat het beter blijft zitten en ten tweede als dat niet zo zou zijn dan zou je bitje na langere tijd je gehemelte beschadigen, dus misschien een aanrader om een bitje te nemen dat ook over je gehemelte zit?!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100