waarom hebben kunstgebitten aan de bovenkant, een plaat die het gehemelte bedekken?

(of is het nou verhemelte? ach ja..) ik vraag me dit af omdat ik van mensen met kunstgebit hoor dat ze niet lekker kunnen eten vooral omdat ze t voedsel niet door de mond, oa dus tegen t gehemelte. Ik snap niet waarom dit gedaan word, die hele bovenkant dicht, ik heb een bitje, tegen t knarsen, en dat is ook alleen een band rond de tanden zeg maar, en dat blijft ook zitten als ik ermee kauw........

bestaan er ook kunstgebitten waar t gehemelte wel open is?

bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
8K

Het beste antwoord

Als een bovengebit goed passend is gemaakt dan sluit het perfect aan op de vorm en oneffenheden van het verhemelte. Daardoor zuigt het zich daar als het ware aan vast en blijft het goed zitten. Dat in tegenstelling tot het ondergebit dat altijd een beetje in de onderkaak blijft 'rammelen'. In de loop van de tijd gaat het klevend effect door slijtage en veranderingen in de mond weer wat verloren. Dan kan dat gebit van een nieuwe passende laag worden voorzien. Dat wordt het 'rebasen' van het gebit genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Om het beter vast te kunnen houden, het wordt inderdaad als vervelend ervaren, omdat de smaak er minder door wordt en er iets tussen het gebit en het verhemelte kan schieten, maar er is een oplossing die voelt als je eigen gebit: het klikgebit, dmv implantaten in de kaak, werkt het als een soort drukknoop, het gebit is wel uitneembaar om schoon te maken, maar bestaat alleen uit een rijtje tanden, kiezen en tandvlees, dit gebit wordt alleen vergoedt als je zowel boven als onder tandloos bent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel maar toch vreemd want mijn vorm van bitje blijft ook altijd goed zitten, en de mensen waarover ik het heb, hadden beiden kanten geen tanden meer, en hebben toch zo een plastic naar geval............... als ik ooit aan de kunst tanden moet en ik kan t betalen, ga ik ook voor die implantaten, maar ik hoop dat dat nog jaaaaaaaaaren duurt, maw, dat ik er nog lang voor kan sparen.......... doeg, bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De kaak slinkt ook na een tijdje nadat de tanden en kiezen zijn getrokken, dus dat zorgt ook voor problemen, jouw bitje schuif je over je tanden heen, dus daar heb je grip, je kunstgebit moet het hebbenvan je kaak, dat wordt dus lastiger, ik hoop dat je nooit aan een kunstgebit moet, implantaten kosten een hoop centen, maar ik zou inderdaad ook voor het klikgebit gaan :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
had nog niet bedacht dat t alleen kaak was maar toch blijf ik denken, aan de onder kant van t gebit kan t wel!
dank je!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op de onderkant blijft hij wel liggen, maar boven moet hij hangen, dat kan niet zonder houvast.
Ik heb ook een bitje tegen knarsen maar dat zit ook over je gehemelte. Dit komt ten eerste zodat het beter blijft zitten en ten tweede als dat niet zo zou zijn dan zou je bitje na langere tijd je gehemelte beschadigen, dus misschien een aanrader om een bitje te nemen dat ook over je gehemelte zit?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hi, ff : ECHT NIET!! sorry, eerste reaktie, ik zou nooit een bitje ofzo willen waar het mijn hele boven mond bedekt! never nooit niet............... ben juist blij dat t bij mij open is, en dus verbaasd dat t ook niet bij kunstgebitten zo gedaan word........oh enne ik heb mijn bitje al jaaaaaaaaaaaren, maar heb nog nooit last gehad van mijn gehemelte............. toch bedankt voor je antwoord.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zit totaal niet vervelend, en misschien heb jij wel ander materiaal ofzo? Ik ben geen tandarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hi, kan best ja, ander materiaal, sorry dat ik zo reageerde maar t kwam er zó uit........
Pieter2011
11 jaar geleden
Vreemd... Ik heb twee bitjes; de ene kreeg ik ongeveer vier jaar geleden van een tandarts, de tweede heb pas laten maken via het tandartsenopleidingsinstituut Acta. Beide zijn aan de bovenkant open.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
al mijn bitjes zijn ook altijd aan de boven kant open geweest............ heb er wel eens een of twee kapot gebeten maar goed, dat kan gebeuren als je een echte kaak crusher bent........... ;)