zijn alkalinebatterijen bestand tegen hoge temperaturen?

kan ik een speeltje met alkalinebatterijen gebruiken in de sauna?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Techniek
2.3K

Het beste antwoord

Neen, er zitten vloeistoffen in die niet tegen hoge temperaturen kunnen

Toegevoegd na 10 minuten:
Zoals de naam zegt zit er alkaline in (een NaOH oplossing die als electrolyt dient). Het kookpunt ligt weliswaar hoger dan 100 graden maar er bouwt zich bij hogere temperaturen druk op, tevens krijg je ontledingsverschijnselien waardoor de batterij kan ontploffen.
De energie die in een alkalinebatterij zit kan deze -bij kortsluiting- vrij snel zo doen verhitten dat bovenstaande gebeurt.
Pas dus op!!
Dit geldt oveigens ook voor NiMH en NiCD accu's maar in het bijzonder bij LiIon en LiPo batterijen/accu/s welke witheet kunnen worden onder bepaalde omstandigheden.
Op de NaS accu na (die werkt bij 600 graden) kan geen enkele andere accu of batterij tegen hoge temperaturen en neemt bij warmte de zelfontlading fors toe. Koel bewaren buiten de verbruiker is dan ook de beste keus als men een apparaat langer dan een paar dagen niet gebruikt.
Overigens lekken OOK alkalinebatterijen als ze leeg zijn!!
Bij eigen ondervinding zelfs duracell.