Kan ik een gewone aneroïde barometer vervoeren in een vliegtuig, of gaat die dan kapot ?

Toegevoegd na 11 uur:
De schaal op de barometer is van 700 - 790 mmHG

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
1.2K

Het beste antwoord

Die gaat juist niet kapot. Een vliegtuig meet zijn vlieghoogte met een barometer.
Die hoogte zou je nu zelf dus kunnen bepalen, ware het niet dat in de cabine niet de buitenluchtdruk heerst. Die wordt kunstmatig minimaal op ongeveer een halve atmosfeer gehouden omdat je op 10km hoogte ernstige ademhalingsproblemen zou krijgen (zoals alpinisten).

Toegevoegd na 15 uur:
Het luchtledige doosje in de barometer kan het wel aan. Dat krijgt dezelfde vorm als voor het luchtledig pompen. De naald zal wel ergens in de hoek staan, en geen bruikbare aflezing geven.
Of er ergens in het mechaniek iets gaat vastlopen zou ik echter niet weten.
Als je barometer niet een heel dure is zou ik het gewoon proberen. Meten is weten. Ik ben benieuwd.
Reddie