welke techniek gebruikt een rupsbandvoertuig om de bocht om te gaan?

ik zag een rupsbandvoertuig, het was een soort graafmachine maar dan klein en op rupsbanden, de bocht om gaan.

dat ging zo: het stopte, het leek of de machine omhoog kwam, en dan "opgetild" werd zodat die verder de bocht om kwam.

hoe heet deze techniek? en hoe kan het dat als het "opgetild" word de machine dan een klein stukje verplaatst word?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
2.1K

Het beste antwoord

Als aanvulling op wat WillemVDBerge, naar gelang naar waar men wil word de ene of de andere rups afgeremd. Ook is het mogelijk dat het voertuig ter plaatse draait en dan laat men de rupsen in tegenovergestelde richting draaien.
Bij tractoren op wielen word het zelfde principe gebruikt. Daar bestaat de rem uit twee pedalen. Eén voor het linkse en één voor het rechtse aandrijfwiel. Door nu één van de twee pedalen in te drukken laat men de tractor draaien Hierdoor kan men op velden gemakkelijk sturen. Mag men wel niet vergeten om de pedalen van de rem terug aan elkaar te koppelen wanneer men de gewone rijweg opgaat, anders gaat het mis wanneer men maar één pedaal intrapt. Heb ik zelf voorgehad wanneer ik voor de eerste maal met een tractor reed met 10 ton knolselder op de aanhangwagen. Op een fractie van een seconde stond ik haaks ten opzicht van de aanhangwagen en lag ik aan de andere kant van het kabine
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel!

Andere antwoorden (2)

Als een rupsbandvoertuig bijvoorbeeld naar links wilt, dan laat hij alleen de rechter rupsband aan. Dus de linker rupsband staat dan stil. Hetzelfde natuurlijk als hij naar rechts gaat, maar dan omgekeerd.

Toegevoegd na 5 minuten:
Alles blijft aan, maar links, respectievelijk links wordt afgeremd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jc54
11 jaar geleden
Alles blijft aan, maar links, respectievelijk links wordt afgeremd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat bedoel, maar bedankt voor de aanvulling! Ik zet het er wel bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ohw, je bedoelt een soort van "lopen" ?? zo van, hij tilt de ene band op en dan de andere band?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan is het geen tillen idd, maar wel gek dat het dan toch zo lijkt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Kijk dit filmpje rond 3:00 https://www.youtube.com/watch?v=JAeHMHCmdFw
Als het een graafmachine is willen ze nog wel eens de arm gebruiken om zich zelf n beetje op te tillen tijdens het draaien zodat het wat makkelijker