Hoe werkt mobiele communicatie?

Toegevoegd na 5 uur:
Het is vooral het draadloze deel dat ik niet kan vatten. Hoe kunnen zovele miljoenen mobieltjes door elkaar stralen en hoe herkent een mobieltje wanneer een signaal voor hem bestemt is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Techniek
1.7K

Antwoorden (2)

Je mobiele telefoon maakt een draadloze verbinding met een zendmast in de nabije omgeving.
Vanaf daar loopt er een kabel naar een telefooncentrale. Deze wordt via centrales naar een andere centrale geschakeld, en vanaf daar weer naar een zendmast. Dat laatste stukje naar je gesprekspartner is draadloos.

Het grootste gedeelte van het mobiele netwerk bestaat dus uit kabels.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een schematische voorstelling: http://ic.tweakimg.net/ext/i/1170962869.png

Toegevoegd na 5 uur:
Niet al die miljoenen mobieltjes stralen door elkaar he. Dan zou je wel een erg krachtige antenne op je telefoon moeten hebben.
Jouw signaal loopt alleen door dat van anderen heen die in je buurt zijn.
Maar dat gaat wel goed.
Niet helemaal hetzelfde maar vergelijk het maar met meerdere radiozenders die in de lucht zitten. Je radio filtert daar ook maar 1 zender uit waar je op afstemt.

Iedere zendmast kan maar een beperkt aantal verbindingen tegelijk aan.
Daarom lukt het op drukke momenten, zoals op 1 januari om 00:00u vaak niet om er doorheen te komen. Dan zit de zender vol zeg maar.
In rustige gebieden worden de zenders afgesteld op een groot gebied omdat daar maar weinig mensen zijn. In drukke steden is het gebied van 1 zender een stuk kleiner, maar zijn er veel meer zenders, om toch overal dekking te hebben.

Jouw gsm is momenteel aangemeld bij een zender bij jou in de buurt. De mijne bij 1 bij mij in de buurt.
Sowieso heeft iedere sim een eigen nummer: je gsmnummer. Icm het landnummer is dat uniek (00316xxxxxxxx). De telefooncentrale weet welke gsm op welke zendmast is aangemeld en weet dus welke verbinding met welke zendmast gemaakt moet worden als jij gebeld wordt.
Verder is er eigenlijk geen verschil met de telefooncentrale van de vaste telefoon.

Zo’n telefooncentrale, waar een hoop zenders bij elkaar komen, is dus heel belangrijk. Dat is een paar weken geleden ook wel gebleken toen door waterschade van bluswerk bij een brand bij de buren van Vodafone half Nederland dat via Vodafone belt niet meer te bereiken was.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat, of tijdens het lopen praten.
walter
11 jaar geleden
Niet al die miljoenen mobieltjes stralen door elkaar he. Dan zou je wel een erg krachtige antenne op je telefoon moeten hebben.
Jouw signaal loopt alleen door dat van anderen heen die in je buurt zijn.
Maar dat gaat wel goed.
Niet helemaal hetzelfde maar vergelijk het maar met meerdere radiozenders die in de lucht zitten. Je radio filtert daar ook maar 1 zender uit waar je op afstemt. Iedere zendmast kan maar een beperkt aantal verbindingen tegelijk aan.
Daarom lukt het op drukke momenten, zoals op 1 januari om 00:00u vaak niet om er doorheen te komen. Dan zit de zender vol zeg maar.
In rustige gebieden worden de zenders afgesteld op een groot gebied omdat daar maar weinig mensen zijn. In drukke steden is het gebied van 1 zender een stuk kleiner, maar zijn er veel meer zenders, om toch overal dekking te hebben. Jouw gsm is momenteel aangemeld bij een zender bij jou in de buurt. De mijne bij 1 bij mij in de buurt.
Sowieso heeft iedere sim een eigen nummer: je gsmnummer. Icm het landnummer is dat uniek (00316xxxxxxxx). De telefooncentrale weet welke gsm op welke zendmast is aangemeld en weet dus welke verbinding met welke zendmast gemaakt moet worden als jij gebeld wordt.
Verder is er eigenlijk geen verschil met de telefooncentrale van de vaste telefoon. Zo'n telefooncentrale, waar een hoop zenders bij elkaar komen, is dus heel belangrijk. Dat is een paar weken geleden ook wel gebleken toen door waterschade van bluswerk bij een brand bij de buren van Vodafone half Nederland dat via Vodafone belt niet meer te bereiken was.
walter
11 jaar geleden
Dit moest niet als reactie, maar als bewerking op mijn antwoord :)
Dit kan via zendmasten en kabels, maar ook via satelieten. Voor zowel de satelieten als de zendmasten geldt dat ze verbinden met de telefoon centrale.