Het nut van een equipotentiaalverbinding is: veiligheid.
Alle geleidende delen die aldus met elkaar verbonden zijn hebben altijd hetzelfde potentiaal, m.a.w. kunnen onderling nooit eeen spanningsverschil hebben.
Onderstaand stukje is een fragment van een document "Electrische veiligheid".

Voorkómen van potentiaalverschillen tussen de massa van het defecte toestel en de
andere massa’s of vreemde geleidende delen.

Men kan een gevaarlijke contactspanning voorkomen door in een omgeving alle
gelijktijdig genaakbare geleidende delen (massa’s, de aarde, vreemde geleidende
delen die niet tot de elektrische installatie behoren) met elkaar te verbinden. Zo kan
er tussen die geleidende delen mits een voldoende lage weerstand van de verbin-
dingsgeleiders en mits goede verbindingscontacten geen spanningsverschil optreden.
Geen spanningsverschil betekent immers geen elektrocutiegevaar. De verbindingen
met de aarde worden beschermingsgeleiders genoemd, die tussen de geleidende
delen noemt men equipotentiaalverbindingen.

Bron: (hopelijk bruikbaar)
https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:tYCpOf93wG0J:193.190.56.244/~adexters/veiligheid.pdf+waarom+equipotentiaalverbinding?&hl=nl&gl=nl&pid=bl&srcid=ADGEEShRDG5QOWr5P9nqrMYfA1LkVOESQlV99N4q7ckxDIBrIdIVVDUJJeuHqJPwvERtgjs0YBZOrWodAaJkj_BstE9o8W-wPZ-XOxGSDUAGw25oOOz48vH2DAJFXdCApEjLFPhv6kCt&sig=AHIEtbRAiaglRG6mbdkJVwNxJDMAFrI7iQ
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt, maar indien er zich een fout naar massa van apparaat 1 voordoet, zal de equipotentiaalverbinding er misschien wel voor zorgen dat er geen spanningsverschil is tussen apparaat 1 en apparaat 2, maar je kan je toch nog steeds elektrocuteren tussen apparaat 1 en aarde?
En in normaal bedrijf zal de differentiaal er toch voor zorgen dat bij deze fout naar aarde via de aarding de spanning uitgeschakeld wordt?
Daarom snap ik niet waarom die equipotentiaalverbinding per se nog nodig is, behalve als je er misschien van zou uitgaan dat de aarding van apparaat 1 kapot kan zijn en dat de foutstroom dan via de equipotentiaalverbinding naar de aarding van apparaat 2 kan lopen en door de differentiaal onderschept kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, er wordt hier en daar toch stellig beweerd dat het geen overbodige luxe is, naast de standaard aarding... Nog een tekstje gevonden: Hoofdequipotentiaal verbinding:
Aardingsaansluiting, differentieelstroominrichtingen of een bescher-mingsgeleider volstaan niet om het elektrocutiegevaar uit te schakelen. De vreemde geleidende delen, die een gevaarlijk potentiaal kunnen verspreiden, moeten onderling met elkaar verbonden worden. Is een dergelijke verbinding niet aanwezig, dan kan een fout in een leiding of een toestel een gevaarlijke spanning veroorzaken tussen bv. de waterleiding en de gasleiding.
In ieder gebouw moet een hoofdequipotentiaalverbinding verwezenlijkt worden die de hoofdaardingsklem verbindt met de vreemde geleidende delen zoals water, gas, centrale verwarming... Bijkomende equipotentiaalverbinding:
In badkamers en doucheruimten moeten alle vreemde geleidende delen en massa’s zoals gas, koud en warm water, centrale verwarming, badkuip, ononderbroken met elkaar en met de beschermingsgeleider verbonden worden. Bron: http://www.vincotte.be/data/PDF/nl/2007-04-16-Huishoudelijke-installaties-Nederlandstalige-uitgave.pdf