Wat is de maximal lengte dat een laser afstandmeter kan meten?

8 maanden geleden
in: Techniek
TurfGraver
8 maanden geleden
Er zijn er 1500m kunnen meten, maar hoe betrouwbaar?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 maanden geleden
Ze meteen de afstand tussen de aarde en de maan ook met een laser.
De Apollo missies hebben speciaal daarvoor spiegels op de maan geplaatst. https://www.quantumuniverse.nl/lasers-van-hier-tot-de-maan

Antwoorden (1)

een laser afstandmeter kan meten tot 200 m en bovendien een veel hogere nauwkeurigheid biedt.
(dan een ultrasonisch instrument )
Toegevoegd op 12 augustus 2023 16:58: tekst
8 maanden geleden
teusvh
8 maanden geleden
Ik weet niet hoor. Vanuit een satelliet kunnen ze zelfs meten dat de zee 2 cm is gestegen. Tot ze er achter kwamen dat de satelliet zelf wat hoger was gaan vliegen, maar dat is een ander verhaal.
TurfGraver
8 maanden geleden
Hmm, zee spiegel meting met satellieten zijn niet zo erg afwijkend hoor teusvh.
Maar voor wie er meer over wil weten:
https://klimaatgek.nl/wordpress/2018/11/05/satellietmetingen-van-de-zeespiegel/
Vortexxx
8 maanden geleden
Er staat een reflector op de maan, en die staat echt wel verder dan 200m. OP had misschien moeten zeggen 'die je bij een bouwmarkt kan kopen' want afstand meten met lasers gaat makkelijk voorbij de 330.000km.