Wat stookt goedkoper/efficiënter; een airco met een warmtepomp of een moederhaard?

Motivatie:
Ik heb sinds kort het genoegen om een redelijk ruimtelijke portiekwoning voor weinig geld te mogen huren.
Ik merkte al dat het slecht geïsoleerd war maar nu kreeg ik onlangs het Energieprestatiecertificaat (energielabel) door de bus á E 2.17, hierbij zaten ook wat tips hoe dat verbeterd kan worden, echter na gesproken te hebben met mijn verhuurder kan ik er qua isolatie niet echt iets aan doen.
Na wat zoeken heb ik ervoor gekozen om een moederhaard te plaatsen en nu wil ik ook alvast voor de zomer een airco aanschaffen.
Nu zag ik dat er ook zoiets was als een airco met warmtepomp, welke ik nog niet had meegenomen in mijn lijst met voor wat ik kan aanleggen hier, wat ook een goed rendement heeft.
Graag zou ik willen weten of deze minder (of meer) verbruikt t.o.v. een moederhaard.

Situatie:
Ik heb een ruimte van 67,5 kuub.
Het buitendeel van de airco kan richting het Noordwesten hangen. (de zon zal nooit op de airco staan)

Mogelijke oplossingen:
- Airco met warmtepomp (Omdat het een goede prijs kwaliteit verhouding is wil ik deze als richtlijn gebruiken: http://www.zibro.nl/1059/zibro-sc-1326-90-m3.htm )
- Moederhaard + radiator (a 3292watt) + digitale thermostaatknop.

Rekening houden met:
- Airco verwarmt minder goed als het buiten kouder word.

> > > Laat me weten als ik iets verkeerd doe of zeg, dan kan ik het aanpassen of weghalen; opdat ik het juiste doe. < < <

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Techniek
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met name je laatste punt kan belangrijk zijn: sommige airco/warmtepompen stoppen er helemaal mee als het beneden de -15 komt. Komt in nederland niet vaak voor, maar je wilt bij die temperatuur niet zonder verwarming komen. Bij koud weer is het juist gunstig als de warmtewisselaar in de zon kan staan: dan moet er warmte het huis ingepompt worden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom ^^
Het rendement voor de airco ligt op de 2,8 kWh per 0,8 kWh, dat klinkt in ieder geval goed =)
Maar ik weet niet of het rendement daalt als het kouder word of dat ie na een bepaalde temperatuur niets meer doet (na -15ºC blijkbaar*)
En ik weet niet hoe het rendement ligt bij een moederhaard... *ik kap er dan ook mee dus heb ik wel wat gemeen met de airco x'')

Het beste antwoord

Ik neem aan dat de moederhaard een gaskachel is, die ook water verwarmd en daarmee warmte elders afgeeft met een radiator.
Omdat zo'n kachel direct aardgas in warmte omzet, is dat veel efficiënter en dus goedkoper dan de warmtepomp.
Maar ik ken de prijzen die je afweegt, niet.
Bij de moederhaard is het waarschijnlijk gemakkelijker te bepalen of hij voldoende vermogen heeft.
Bij de warmtepomp is dat nog maar de vraag, omdat die meestal eerder als bijverwarming en vooral koeling is bedoeld, daarvoor heb je minder vermogen nodig.

Qua energie kosten lijkt me dat de gaskachel verreweg het goedkoopst is.
Voor warme zomerdagen zou ik een aparte koeling kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt!
Ik ben gegaan voor de moederhaard.