Kun je een slot openen door er op te schieten?

In de films werkt het altijd.

En àls het dan werkt... wat gebeurt er dan in zo'n slot wanneer je er op schiet ?

TurfGraver
2 jaar geleden
Films. Ach heerlijk hoe daar altijd alles in lukt.
Nee. Dat gaat je (bijna nooit) lukken.
https://youtu.be/EsgR4azef6w
Griffin
2 jaar geleden
Mythbusters heeft er een uitzending aan gewijd.
Sutki
2 jaar geleden
Dat gaat niet lukken
SingingCoyote13
2 jaar geleden
raar toch dat ze in films hier wel aan vasthouden. - terwijl in degelijk onderzoek zoals mythbusters iets heel anders blijkt. en toch blijft een simpel standaard pistooltje de ultieme lockpick in letterlijk alle films, boeken en games. hoe kan dit ? als het is aangetoond dat het (niet altijd)/(zelden) lukt en dit zelfs het slot kapot kan maken zodat je een slotenmaker nodig hebt om nog maar binnen te kunnen komen, waarom blijft dit dan de regel in al die media om een deur even snel open te krijgen in nood ? ze zouden eigenlijk juist net het in een film moeten laten gebeuren dat de hoofdpersoon stoer een slot in tijd van nood wil openen met een geweerschot en niemand komt er nog meer in of uit de rest vd film lang en die hoofdpersoon gaat voor schut.

Het beste antwoord

"Het slot eruit schieten" is een van de meest voorkomende stijlfiguren in films en boeken. Maar vuurwapens en munitie zijn niet magisch. Ze doen niet dienst als lockpicks of sleutels. Ze zijn gebonden aan dezelfde natuurkundige wetten die alles beheersen.
Dat betekent dat "het slot eruit schieten" waarschijnlijk zal resulteren in het volgende:
- Een afketsende kogel.
- Een verminkt slot nog onwerkbaarder dan voorheen.
- Schade aan andere personages of voorwerpen aan de andere kant van de deur.
En dat is alleen met hangsloten. De lijst met opsommingstekens wordt dubbel als het slot zich in de deur zelf bevindt, wat veel vaker voorkomt dan een roestig hangslot.

Dat betekent niet dat het onmogelijk is. Shotguns en geweren van groot kaliber kunnen het lukken, vooral als het personage een paar stappen achteruit doet. Of een .44 magnum of .50 kaliber pistool zou het voor elkaar kunnen krijgen.
SimonV
2 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een degelijk slot schiet je niet zomaar open, maar een goedkoop slotje van de #ction zal nog wel lukken. Natuurlijk ook afhankelijk van het kaliber waarmee ja gaat schieten,
2 jaar geleden
Sutki
2 jaar geleden
Mooi uitgelegd
Jaren geleden is dit getest door een prachtig programma op Discovery Channel genaamd MythBusters. De uitkomst was dat de kleinere pistolen het slot niet konden schaden. Maar als je overgaat op groter materiaal (geweren) kon het slot het niet houden.