Is het mogelijk om een verbrandingsmotor (met cylinders) op een gas te stoken?

En zitten er aan dat gas nog eisen? (behalve dat het brandbaar is natuurlijk)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Techniek
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Schijnt met LPG wel aardig te lukken...

Antwoorden (2)

Het is technisch mogelijk maar om zonder meer gas in de brandstoftank van een verbrandingsmotor te doen is sterk af te raden. Een benzineauto kan je immers ook niet zo maar met LPG vullen. Aan de motor, de leidingen en de installatie worden bij gas als brandstof hele andere eisen gesteld dan aan een motor die op vloeibare brandstof loopt. Zie bijvoorbeeld de eisen aan LPG installaties van de RDW. Ga dus in je eigen belang niet zelf experimenteren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Elke verbrandingsmotor en zeker viertaktmotoren kunnen op gas lopen.
En of het nu een stationaire motor is om om een agregaat, pomp of iets anders aan te drijven, of een gewone auto om mee over de weg te rijden.
Voor de laatste is het een zeer ingewikkelde zaak omdat, in tegenstelling tot 30 jaar geleden, de eisen voor veiligheid en millieu erg streng en ingewikkeld zijn geworden ( denk aan de G3 instalatie)
Voor elke andere motor is het een eenvoudige en goedkope zaak.
Je hebt een oude verdamper nodig waar je het water door laat lopen dat de motor koelt en vóór de thermostaat zit, zodat er snel warm water door de verdamper stroomt. ( dus het water dat pas naar de radiator gaat als de thermostaat helemaal open is ) Dan heb je een hervulbare gasfle voor LPG nodig zoals je die mischien wel kent van heftrucks die gewoon aan de LPG pomp te vullen zijn. Een fles gas voor te koken gaat namelijk niet, omdat de verdamper vloeibaar gas moet hebben.
Dan heb je een koperen leiding nodig van rond6 of 8 milimeter die je op de fles koppelt en op de verdamper. Op de carburateur komt een gasstuk waar het gas door in de carburateur komt. Er zijn verschillende gasstukken, de meeste tussen de carburateur en het luchtfilter of tussen de onderkant van de carburateur en de voetpakking.
Dan komt er een slang van de verdamper naar dat gasstuk en in het midden van de slang een afknijpstuk. Dat is een bout met een veer waarmee je nog extra de gastoevoer kunt regelen door meer open of dicht te draaien.
De brandstofpomp heb je niet meer nodig en kun je demonteren en de opening op het blok met een afdekplaatje met pakking afdichten.
Wil je echter zowel op benzine of gas starten, moet je ergens een keuzeschakelaar opbouwen en een gasslot en een benzieneslot. Door aan de keuzeschakelaar te draaien bepaal je dan waarje op start.
Maar kijk dan wel eerst wat voor soort benzienepomp je heb. er zijn pompen die de overtollige benziene terug in de tank pompen, maar er zijn ook pompen die dat niet doen maar een zekere overdruk aankunnen. Als je dan meestal gas gebruikt, staat de slang van de benzienepomt naar de carburateur meestal flink onder druk wat snel tot beschadiging kan leiden met grote kans op brandgevaar.
Verder zou ik zoveel mogelijk de gasfles buiten of niet te dicht bij de motor zetten en
in de koperen leiding met het vloeibare gas een paar spiralen draaien zodat de leidingkoppelingen niet belast worden.