Is ADHD een hype?

"Er zijn geen domme vragen, alleen domme antwoorden" is een bekend gezegde. Ik ben benieuwd naar de onderbouwing voor ofwel de ontkenning of bevestiging dat ADHD een hype is.

Vara Zembla: http://www.youtube.com/view_play_list?p=4D387BC5BC60601A

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (15)

Geen hype. Vroeger waren kinderen gewoon (erg) druk, maar pas de laatste jaren heeft dit ook een naam, nl. ADHD.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, omdat ADHD in een korte tijd opeens veel vaker werd gediagnosticeerd. Terwijl niet opeens veel meer kinderen ADHD kregen. Dus ADHD is een hype.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind de minnen onterecht. Maar dat vind ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wellicht omdat de betekenis van hype niet samenhangt met jouw antwoord.
Het criterium voor een stoornis is normaal gesproken dat je er zelf ook last van hebt. Ik denk dat veel "ADHD" kinderen zelf geen last hebben van hun "stoornis". Er zijn ook gewoon heel drukke kinderen. Natuurlijk kun je ADHD veel vaker vaststellen dan vroeger want de medische wetenschap is vooruit gegaan. Maar nu wordt het overdreven en worden teveel kinderen geschaadt met speed (ritalin).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat geen enkele ouder bereid is zomaar medicijnen aan zijn kinderen te geven en zeker niet van de categorie Ritalin. Mensen oordelen makkelijk, maar verkijken zich op de weg die eraan vooraf gegaan is.

ADHD bestond vroeger ook. Wel was er toen meer ruimte voor kinderen en dus een betere uitlaatklep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de verzameling aandoeningen die drukke kinderen oplevert heeft men de naam ADHD bedacht,hoewel het ook voor de ouders van gewone kleine ettertjes een uitkomst is. Ja',Jantje is een beetje autistisch, of Marietje heeft ADHD.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de loop van de jaren zijn aandachtstekortstoornissen toegeschreven aan van alles en nog wat, van slecht ouderschap tot TL-verlichting.

Thans wordt gedacht dat ADHD verband houdt met stoornissen in bepaalde hersenfuncties.
In 1990 onderzocht het Nationale Instituut voor de Geestelijke Volksgezondheid 25 volwassenen met ADHD-symptomen en constateerde dat bij hen juist in de hersengebieden die het bewegen en de concentratie regelen, de glucosestofwisseling langzamer verliep.
In zo’n veertig procent van de ADHD-gevallen schijnt de genetische opbouw van de persoon in kwestie een rol te spelen.

Volgens The Hyperactive Child Book zijn andere factoren die misschien verband houden met ADHD het gebruik van alcohol of drugs door de moeder tijdens de zwangerschap, loodvergiftiging en, in enkele gevallen, het voedingspatroon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik al jaren 's nachts een pijnlijke grote teen heb, dan is dat erg vervelend. Maar als ik het aan de huisarts vertel en hij direct zegt: "je hebt BTNPS" (het big toe night pain syndrome) dan wordt het voor mij draaglijker. Want ik heb dan iets dat een naam heeft, en ik word ook erkend.
D.w.z ik weet dat ik niet zeur, en dat het echt iets vervelends is.

Als ik dat vervolgens aan de buurman vertel, en hij niet 's nachts, maar alleen 's avonds pijn heeft aan zijn kleine teentje, dan is hij dus ook geen aansteller, en heeft ook BTNPS, of iets wat daar wel degelijk op lijkt. Ook hij zal
blij zijn, eindelijk te weten wat er aan de hand is.

Vroeger waren kinder lastig, waren moelijk lerend, teruggetrokken, of onhandelbaar. Ouders willen liever een kind dat ADHD heeft, dan dat ze een lastig kind hebben.

Ik bedoel dit zeker niet negatief, in de zin dat er maar wat gesjoemeld wordt. Want het is heel menselijk, dat je een naam wilt hebben voor je problemen. Iedereen zal dat herkennen.

ADHD is dus een hype, en het zal vroeger net zoveel voorgekomen zijn als nu. Alleen kunnen we het nu benoemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ADHD is geen hype!! De media maakt er een hype van!!
Er staat ook een heel groot misverstand over "ADHD is een kinder ziekte". Want ADHD wordt pas veel later ontdekt dan in de kindertijd. Meestal is het wanneer de persoon al jongvolwassen is of zelfs volwassen is. Vooral omdat ADHD en alcohol en drugs verslavingen aan elkaar gekoppeld zijn, en als men volledig afgekickt is blijkt 9 van de 10 verslaafde ADHD te hebben, en dan beginnen de puzzelstukjes in elkaar te passen. Vooral bij vrouwen zit ADHD nog meer in het hoofd dan bij jongens, en dan probeer je dat te onderdrukken met drugs. Ik was 25 toen ik het wist en een jaar later na heel veel onderzoeken tijdens een opname in een verslavingskliniek werd de diagnose ADHD vastgesteld, en dat was op de leeftijd van 26 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen ADHD
Ook ASS.
en ADI-R
McDd, maar ja kan ook onder PDD-NOS vallen
NLD

En allerlei andere "stoornissen", aan te duiden met letters.
En dan vooral PDD-NOS

Toegevoegd na 10 uur:
Heel erg in trek schiijnen ook: CD en ODD
Daar hebben we met z'n allen veel last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen de mensen die onjuiste diagnose hebben gehad kunnen dit zeker weten.
13 jaar geleden
ADHD ik maak daarvan Altijd Druk Harstikke Druk.
Het is geen hype totdat de media er niet meer aandacht aan besteed dan normaal.
De toekenning van een etiket (ADHD of asperger etc.) wil zeggen dat we het gedrag dat afwijkt van de door de "normale" mens gestelde norm afwijkt tov het gemiddelde.
Middels die toekenning kunnen we een voorstelling maken en ons inleven in de gedachtenwereld van de betreffende individu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het is m.i. geen hype.

Het klopt dat er meer kinderen/mensen de diagnose ADHD gesteld krijgen dan vroeger. Dit komt omdat er meer over bekend is en er vaker op getest wordt.

Er zijn drukke kinderen die geen ADHD hebben en er zijn kinderen die wel ADHD hebben, maar waarbij dit niet getest is of minder als een stoornis wordt ervaren door het kind en de omgeving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor. Vroeger viel dat onder de noemer MBD.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een vreselijke vraag, en wat vreselijk dat er mensen zijn die er JA op zeggen. Dat zijn vast allemaal mensen die zelf geen adhd hebben, en ook geen kinderen hebben met adhd. Of odd, zoals iemand dat ook al een hype noemde. Toevallig zijn er helemaal niet veel kinderen met benoemde odd, maar als je je had ingelezen, had je dat geweten.

Zelf heb ik adhd, en mijn zoon ook. Het is een hele nare aandoening. Het is vreselijk als alles bij je binnenkomt. Mensen doen er vaak lacherig over, en dat is ontzettend vervelend als je er zelf aan lijdt. Want lijden, dat is het vaak. Ook voor mijn zoon, die soms huilend naar me toe komt, en zegt dat zijn hoofd zo druk is, of omdat hij nooit op een verjaardagsfeestje mag komen omdat de ouders hem te druk vinden. Er zijn kinderen waar hij niet mag spelen, omdat de moeders bang zijn dat hun kind ook zo wordt?! Hoe halen de mensen dit in hun hoofd, en waarom kunnen zij niet verder kijken? Ik ben altijd laag geschoold geweest. Totdat ze er achter kwamen dat ik adhd heb, en er medicijnen voor kreeg. Toen heb ik alsnog de opleiding gedaan die ik wilde, en een 4 jarige HBO opleiding in 1 jaar gehaald!

Mensen die denken dat adhd niet bestaan, mogen een week bij me komen logeren en genieten van mijn zoons en mijn gezelschap. Geloof mij maar, je rent gillend weg...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja en nee. Kijk adhd kende ze bijna 15 jaar geleden niet. Persoonlijk ben ik van mening dat het meer psychologisch is dan iets lichamelijks. Maar omdat uit te leggen ben ik te lang bezig