Hoe toepasselijk zijn de uitingen van Niccolò Machiavelli, in zijn boek Il Principe, op het dagelijkse leven tegenwoordig?

Zoals het inderdaad aan mij nickname te zien is (al een paar keer genoemd door anderen) ben ik nogal geboeid door de, volgens sommigen erg werde, uitingen van Machiavelli. Echter, de man leefde in de middeleeuwen (renaissance geloof ik?), destijds was het behouden van macht anders dan tegenwoordig. aangezien de situatie anders was, waren de middelen om het doel te bereiken anders.

Wat nog belangrijker is, is de vraag of de regels/uitingen/wetten die Machiavelli aanduid wel toepasbaar zijn op het dagelijks leven. Zijn ideeen gaan toch vaak gepaard met het niet uitsluiten van geweld, indien nodig, en daarnaast is het doel ook vaak het macht hebben over een hele bevolking. Het doel van een individu kan hoogstens zijn, het macht hebben over hooguit een aantal individuen, wat nogal ongezond is als je zo'n ideaal voor ogen hebt. Hoe zou het dan toepasbaar kunnen zijn op ons dagelijks leven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

In persoonlijke verhoudingen (relaties, vriendschap) is Machiavelli niet bruikbaar. Die zitten als het goed is prettiger in elkaar. In de politiek geldt hij in wezen nog steeds. De strijdmiddelen van politici in de Westerse wereld zijn veel meer beperkt dan in zijn tijd. Geweld tegen de eigen bevolking is niet meer toegestaan. Maar de basisprincipes zijn nog hetzelfde. Het behouden van macht is nog steeds een belangrijke drijfveer voor politici, alleen gaat de wisseling van macht met beschaafder middelen (verkiezingen, kabinetsformaties).
Ik heb zojuist geen enkele morele uitspraak gedaan. Dat deed Machiavelli ook niet. Ik heb alleen iets willen zeggen over de manier waarop politiek feitelijk werkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Machiavelli gaf geen waardeoordeel over of je wel of niet op een bepaalde manier de macht moest behouden. Daarom is het woord 'machiavellistisch' wat tegenwoordig zoveel betekend als 'alles doen wat nodig is om je doel te bereiken' op een bepaalde manier ook niet correct. Hij beschreef slechts hoe je het best de macht kan behouden als je een heerser bent.

Om op je vraag terug te komen: zijn theorieën worden ook vandaag de dag nog gebruikt door bijvoorbeeld managers van grote bedrijven. Daar moet je er ook voor zorgen dat iedereen doet wat je zegt zonder te veel tegenspraak e.d. Geweld kan in de westerse wereld tegenwoordig nauwelijks meer gebruikt worden om de macht te behouden dus dat facet van zijn theorie is wel uitgesloten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als individu, zonder de leiding te hebben over een groep mensen, zijn zijn regels dus nauwelijks van toepassing?
Ik denk ook dat zijn kijk op de mens nogal negatief en wantrouwend was, ter bescherming van de machtsstatus.