Waarom zijn Abrahamitische religies zo succesvol?

Wereldwijd zijn er ongeveer 3,5 miljard aanhangers van deze Abrahamitische religies.
* christendom (2,1 miljard)
* islam (1,3 miljard)
* jodendom (15 miljoen)
* bahá'í (6 miljoen)
* samaritanen (720)
Hoe komt het dat deze religies zo succesvol zijn en zich zo massaal hebben kunnen verspreiden?

Op grond van een Hebreeuwse tekst uit het Oude Testament. (Kon. 6:1) werd Abraham omstreeks 2166 v. C. geboren, 480 jaar (volgens de Septuagint-vertaling 440 jaar voor de Uittocht uit Egypte (Exodus) (die dan in 1686 v. Chr. zou hebben plaatsgevonden).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Tweeduizend voor Christus leefden er naar schatting 25 miljoen mensen op aarde. "Gaat heen en vermenigvuldigt u" (Genesis 1:28 en 9:1 ) was het adagium. De bevolking groeide enorm en lang kenden de mensen geen andere religie dan die ene ware: het christendom, de Islam of andere Abrahamitische religies. De Abrahamitische religies zijn ook patriarchale religies die bol staan van de verheerlijking van geweld.

Het is dus maar schijn dat deze religies zo succesvol zijn. In deze tijd verandert het: de oude religies hebben weinig aanhangers meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een religie, als het Christendom en de Islam, die de bron van het leven (seks) beschouwt als zondig ontkent het leven en de levensenergie. En als de levensenergie onderdrukt wordt dan verdwijnt deze niet maar wordt negatief en manifesteert zich in de vorm van agressie. Dat is wat er op grote schaal gebeurd is en daardoor ontstond de georganiseerde agressie (legers, oorlogen e.d.).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten tijden van 2000 v.C. 25 miljoen en direct na het einde van de ijstijd al 60 miljoen? De mens heeft zichzelf dus praktisch laten uitsterven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ magicegidus. De religies zien de levenkracht als zondig: Bijvoorbeeld. Paulus (1 Korintiërs 7). "Tot de ongehuwden en weduwen zeg ik: het is goed voor ze, als ze blijven zoals ik. Maar als zij zich niet kunnen beheersen, laten ze dan trouwen. Het is beter te trouwen dan van begeerte te branden. Centraal staat volgens de opvattingen van de kerkvaders die hun oorsprong vinden in bovenstaand citaat van Paulus dat het beter is voor een man om geen omgang te hebben met een vrouw, maar als hij zich niet kan beheersen dan geeft het huwelijk een uitlaatklep. Het huwelijk wordt daarbij gezien als een uitlaatklep voor de seksuele lusten van mannen en dan vooral voor die mannen die zich niet voldoende kunnen beheersen om een kuis leven te leiden. Een uiterst negatieve benadering van religie. Augustinus koppelt de erfzonde aan de seksualiteit. Hij stelt dat 'de vleselijke lust' de erfzonde doorgeeft. Zo wordt seksualiteit gezien als een hoofdzonde. Paulus zegt nog: "Ik waarschuw U wie zich zo misdragen zullen het koninkrijk van God niet erven (Galaten 5:22)".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Strarbless. De cijfers zijn misschien niet juist. In de vraag wordt het succes van de religies gekoppeld aan het aantal mensen. Ik beweer dat de bevolking in het begin erg gering was en de religie gewoon van generatie op generatie werd doorgegeven. Dan zijn er "ineens" miljarden moslims of Christenen.

Andere antwoorden (5)

Omdat de mensheid geloof hecht aan de Abrahamitische religie(s). Het is de sterkte van een verhaal die mensen doet geloven, denk ik.
En niet te ontkennen valt dat dit het geval is. Ik geloof bijvoorbeeld niet in het Griekse Godendom of in het Humanisme als vervanger van een religie.
Mijn geloof is onafhankelijkheid, maar absolute aanvaarding wat mensen met een religie hebben. Als het maar binnen de humane grenzen blijft......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door een geslaagde PR-actie.
Bij de eerste twee werd je hoofd eraf gehaald als je je niet bekeerde. Dat helpt.
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Het is maar net wat je 'het begin' noemt.
AWM
14 jaar geleden
Dat bedoel ik. Je kunt je dus makkelijk ontwikkelen van onderdrukte naar onderdrukker.
AWM
14 jaar geleden
Maar het werden pas later wereldreligies. Heel veel mensen wilden graag hun hoofd houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geweld een goede PR-campagne? Maar het klopt wel. Ze waren zeer gewelddadig...
Deze religies hebben allemaal een paar factoren die veel mensen aanspreken:
- Één almachtige god die persoonlijk om je geeft
- Belofte op een beter leven na de dood
- Gelijkheid voor alle mensen
- Hulp van de armen
- Samenhorigheod en het gevoel van ergens bijhoren
Andere religies hebben natuurlijk ook wel van deze factoren, maar dan is het gewoon een kwestie van de onvoorspelbaarheid van mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze religies predikten relatieve gelijkheid van mensen. Als je dit vergelijkt met de ongelijkere culturen als de Egyptische of de Romeinse (waar slavernij hoogtij vierde), was vooral voor de minderheden een Abrahamitische religie een oplossing. Een God voor wie iedereen in essentie gelijk is.

Later is deze gelijkheid doorgeslagen. Het gevolg is de djihad van de 7e eeuw en de kruistochten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze zeer geweldadig terrein hebben veroverd...

Dit in één tijd dat het Christendom ook moordend en plunderend door Europa trok...

Over heiligschennis gesproken...