Wat is de beste manier om een probleem op te lossen?

Wat is een algemeen, maar goed stappenplan om een probleem op te lossen? Er zijn allerlei soorten problemen en vele manieren om tot oplossingen te komen, maar welke globale stappen kun je het beste nemen om tot een oplossing te komen. Hoe ga je te werk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat ligt eraan om wat voor probleem het gaat

Het beste antwoord

Probleem omschrijven, definiëren, analyseren. Waar zit het werkelijke probleem?

Dan oplossingen brainstormen, en hieruit de beste selecteren.

Dan uitvoeren...
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fantastische reactie! Dank je wel.

Andere antwoorden (8)

Einstein zei zoiets als: Als je een probleem wilt oplossen zul je er op een andere manier naar moeten kijken, dan op de manier waarop het probleem ontstaan is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik zou zeggen:

Even afstand nemen.
Tot rust komen.
Zorg voor goed overzicht.
En niet bang zijn om fouten te maken.
Daar kun je namelijk weer van leren. En dat kan helpen om volgende keer een soortgelijk probleem sneller op te kunnen lossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Top antwoord. Dank.
Een probleem ?klinkt flauw maar zie het als een uitdaging !als een raadsel/doolhof !bekijk het van alle kanten ,ook van boven helikopter kijk (out of THE box) en ook in de tijd ???wat is dat !nou sommige problemen van het verleden zie je nu ook niet meer als een groot issue . Dus probeer te relativeren ,en praat er over met verschillende mensen ,maar doe nix !!!?rustig op je in laten werken .dan met zo min mogelijk emotie ,als of het probleem van een ander persoon is ,je zelf advies geven .en dan alle mogelijkheden op schrijven door rek:(denken) oorzaak gevolgen enz ,vaak komt de weg vanzelf .pas op stress ,haast ,zijn slechte raadgevers !!!behalve bij een accuut gevaar. Dus rustig alles overwegen ,en dan je plan trekken .succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtig antwoord, again, net zoals degene hierboven. Bedankt voor je bijdrage. Ook voor jou een +1.
Is dit misschien wat?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Probleemoplossing
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je onderkent dat er een probleem is.
Je zorgt dat je de ruimte hebt het probleem op te lossen.
Je kijkt hoe dat probleem is ontstaan.
Je kijkt of dat ontstaan een bron heeft.
Je kijkt of deze bron oplossen invloed heeft op wat er nu is, als dat zo is los je de bron op.
Je zorgt dat er geen nieuwe problemen uit deze bron kunnen ontstaan.
Als dat niet zo is, los je op wat je op kan lossen aan wat er nu is; je beperkt de gevolgen zoveel mogelijk, en lost als dat mogelijk is het hele probleem op.

bijvoorbeeld:
Het water komt omhoog uit het putje.
Je zorgt dat je goed bij het putje kan.
Er is een verstopping,
doordat iemand een stuk niet doorspoelbaar iets in het putje heeft gegooid.
Je voorkomt dat mensen nog meer dingen in het putje kunnen gooien.
Je haalt de verstopping uit het putje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een probleem los je het beste op met een plan, dat plan moet een bepaalde systematische aanpak hebben.
1: Bezint eer ge begint.
2: Wees precies en concreet
3: Werk in fasen
4: Planmatig werken

Fasen:
1: Begin initiatief (waar komt het initiatief vandaan, hoe is het ontstaan en waarom)
2: Analyse/onderzoek (weet waar het over gaat en wat er gedaan moet worden
3: Doelstelling probleem (stel diagnose, wat is er precies aan de hand, wat is precies het probleem en wie stelt het probleem in een kader)
4: plan/strategie (hoe pak je het aan, bepaal strategie, de planning en de opzet van het programma)
5: uitvoering (check voortdurend of alles gebeurd zoals afgesproken, beheers gemaakte strategie)
6: evaluatie (wanneer is het afgelopen, wat is er bereikt, welke fouten zijn er gemaakt en waarom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ligt er een beetje aan welk probleem. Als er personen bij betrokken zijn is het anders dan een probleem wat alleen voor jezelf geldt.

Er is een spirituele kijk op problemen. Als iemand ontwikkeld is in spiritualiteit kan hij / zij het probleem op een bijzondere manier oplossen.

Allereerst is er intuïtie . De spirituele intuïtie komt van "hogerop " of dat nu je onderbewuste zelf is of een bron buiten jezelf.
Onmiddelijk na de intuïtie komt de twijfel. Twijfel is de schaduw van de intuïtie . Maar hij is belangrijk . De twijfel zorgt ervoor dat je je probleem weegt en niet onbezonnen te werk gaat.

Sommige spirituele denkers leggen een probleem voor aan het "universum " , en gaan er van uit dat de oplossing van het probleem door onzichtbare maar zeer aanwezige velden van energie en informatie zichtbaar wordt voor jou.

Persoonlijk ben ik nog niet zo ver . Ik ben zeer bewust met gedachten bezig om problemen op te lossen. Maar ik laat wel een opening voor spirituele intuïtie, die bijvoorbeeld ook in een droom kan komen, en een onderbewuste mededeling aan jezelf , over jezelf kan zijn.

Niet zelden komt een ander jou helpen met je probleem , omdat je het probleem hebt voorgelegd en uitgestraald naar je omgeving , en het antwoord op je probleem komt via de ander ( een ander persoon ) naar je toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de techniek bestaat er een stappenplan. Maar ik vind het niet direct op google.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het willen oplossen :)