Wat zijn goede technieken voor een brainstorm waarbij mensen echt nieuwe ideeën moeten bedenken?

Ik faciliteer workshops, training en project bijeenkomsten en ben op zoek naar manieren waarop je mensen zo ver krijgt dat ze 'out of the box' denken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Vaak goed helpt de oefening om relaties tussen 2 heel andere onderwerpen te bedenken als time-out. Dus in een vraag over betere postbezorging was de time-out vraag: bedenkt zo veel mogelijk overeenkomsten tussen een pastoor en een ei. Gebruik die overeenkomsten daarna associatief in het probleem. Genoemd is dan bijv: kaal. glad, kwetsbaar. Een van die woorden kan ee9n goed uitgangspunt zijn voor de oplossing van de oorspronkelijke vraag
amigo
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zet mensen in kleine groepjes bij elkaar en laat ze elkaar blinddoeken. Vervolgens geef je een paar voorwerpen en door middel van voelen en praten moeten ze eerst raden wat voor voorwerp het is en waar je het kunt toepassen.

Leg ze een probleem voor en vraag of ze deze op een onorthodoxe manier willen oplossen. Geef daarbij zelf een aantal voorbeelden die ze absoluut niet mogen gebruiken.

Ga met ze de natuur in geef ze een aantal opdrachten mee waarbij ze aangewezen zijn op hun fantasie en creativiteit. Een opdracht kan b.v. zijn 'Neem een levend dier mee dat kleiner is dan kniehoogte'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan kom je weer op een soort rollenspel, maar laat de mensen eens bedenken hoe iemand anders (hun vrouw, vriend, collega, een groenteboer of een kapper, of hun kind dit probleem op zou lossen
13 jaar geleden
het beste werkt als je ze eerst samen laat brainstormen, ze dan pauze geeft waarbij ze ieder apart dingen op kunnen schrijven, en deze anonieme briefjes na de pauze voorlezen en er verder over praten. Mensen krijgen de beste ideeën als ze alleen zijn en erover denken, en sommigen durven hun mening niet te geven als anderen ze overschreeuwen, en dat zijn juist de meest waardevolle meningen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo,
Het out of the box denken kan heel uitdagend zijn. Out of the box denken betekent dus dat je bepaalde patronen en gedachten wil gaan buigen.
Zulke activiteiten worden meestal gehouden in zalen centra etc. en dat zijn minder geschikte locaties vind ik.
Ga daarheen waar je mensen iets wil laten ervaren.
Ik zou zeggen kijk naar de film THE Game en je zal zien wat ik bedoel. Echter voor elke groep is dit anders afhankelijk van de doelstelling van de workshop.
Ik zou hier graag met je over willen praten, zulke zaken boeien mij namelijk. Vooral hoe ik mensen iets bewust kan maken, Eye openers etc.
Laat maar iets horen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De belangrijkste regel: Flap eruit wat er in je opkomt.

Ik heb het regelmatig meegemaakt dat er wat geroepen werd (iets wat inderdaad in eerste instantie onzinnig leek) en dat daar vervolgens door 1 of meer personen minachtend op gereageerd werd.
Probleem hierbij dat de deur die misschien werd geopend naar een bepaalde denkrichting met een klap wordt dichtgegooit. M.a.w. je wordt direct weer "in the box" gegooit. Vaak zijn de 'rare' invalshoeken juist die aanleidingen die vervolgens evalueren in wél bruikbare resultaten.

De leider moet dit dan ook van te voren duidelijk maken dat er geen slecht idee bestaat en er van alles geroepen kan worden. Pas in een later stadium wordt er gefiltert op bruikaarheid, iets wat ieder geneigd is meteen te doen zodra het op tafel komt.

Voor de rest kan het helpen mensen uit verschillende routines te betrekken. Hoe bonter het gezelschap, hoe veelzijdiger de brainstorm sessie.

Toegevoegd na 4 minuten:
Brainstormen heef trouwens weinig te maken met rollenspellen. Die doe je om inzicht te krijgen in jezelf of een situatie. Dit kan schadelijk zijn als je gaat brainstormen omdat je jezelf conditioneer voor een bepaalde situatie. voorbereiding van een brainstorm sessie is dat je jezelf helemaal losmaak van alles. Je zal zien dat het ook moeilijk is wanneer je dat 'even tussendoor' moet doen terwijl er stapels werk op je ligt te wachten.