Wat wijst onderzoek uit naar seksuele aantrekking en leeftijd, ten opzichte van eigen leeftijd?

Is er onderzoek gedaan naar het verschil in seksuele aantrekking en leeftijd ten opzichte van eigen leeftijd. Ik kan me voorstellen dat mannen gemiddeld sneller vallen op iets jongere vrouwen, en vrouwen vallen op gemiddeld oudere mannen. Nog interessanter is dit verschil in cultuur (als dat er is).

3.6K

Antwoorden (3)

In 1995 heeft de universiteit Groningen een onderzoek gepubliceerd naar leeftijdsverschillen tussen partners.
Er zijn iets meer mannen met een veel jongere vrouw dan mannen met een oudere vrouw.
Toegevoegd op 19 mei 2018 17:55: bron
Plaatje bij antwoord
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Dit geeft geen, of althans weinig, antwoord op de vraag. Je kunt je wel aangetrokken voelen tot iemand, maar voor het tot een huwelijk komt zal dat toch echt wederzijds moeten zijn.
Ook kan ik me voorstellen dat een man van 50 zijn vrouw van 47 best wel oud vindt, en liever aan de zwier zou gaan met een jongere blom.
Ik kan de bron niet vinden, maar mij ligt stellig bij dat mannen het meest vallen op vrouwen die de helft van hun eigen leeftijd zijn, plus 7 jaar. Dat was de uitkomst van een serieus onderzoek.
Andersom is de spreiding veel groter, omdat vrouwen veel meer dan mannen letten op de sociale status van mannen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@teusvh, bedoelt u deze?
Er bestaat zo iets als de helft plus 7 regel. Deel je leeftijd door twee en tel er 7 bij op. De uitkomst van die som is de leeftijd van waaraf je je partner kunt zoeken. Dus, ben je als man 56 : 2 = 28 + 7 = 35, dan zou je dus geen vrouw moeten kiezen die jonger is dan 35, uit fatsoensoverwegingen. Maar waar die regel vandaan komt is niet helemaal duidelijk. En het is geen wet natuurlijk. De Belgische seksgoeroe Goedele Liekes weet het antwoord op de vraag: het heeft te maken met oerdrift.
https://www.ad.nl/lifestyle/de-mystiek-van-de-oudere-man~ad099c08/
Het verschil in cultuur is er zeker.
In de westerse cultuur (Europa, Noord-Amerika, Australië) Zijn de leeftijdsverschillen tussen mannen en vrouwen relatief gering. (Zie het eerste antwoord)

In de "rest van de wereld" Azië, Afrika, Latijns-Amerika worden grote leeftijdsverschillen als volkomen normaal beschouwd.

Ik heb een veel jongere vriendin in Cuba.
Als ik met haar uit ben in Havana en westerse toeristen zien ons samen, dan reageren die veelal ontzet. Zoiets hebben ze nog nooit gezien, althans niet daar waar zij vandaan komen.
Terwijl van de duizenden Cubanen die ons samen hebben gezien, geen enkele ooit heeft gereageerd deze toeristen.

Dit verschil in leeftijd van partners hangt mijnsinziens samen met de (soms grote) armoede in de niet westerse landen.
Een vrouw die geen werk heeft en geen geld, en dus een miserabel leven leidt, kiest als ze de kans heeft, een oudere man om dit probleem op te lossen.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ inderdaad, ook een cultuurverschil. Ik dans en spring in Cuba, Curaçao en de Dominicaanse republiek meestal met oudere mannen. Om maar een voorbeeld te geven van de mediterrane cultuur.
Vroeger was in Nederland de trouwleeftijd van mannen en vrouwen ongeveer gelijk. Toen, enkele eeuwen geleden, trouwde de lagere klasse op (zeer) jonge leeftijd. De hogere klasse trouwde tussen 25 en 35 jaar - dat had te maken met de nog te regelen bezitsverdeling.
Tegenwoordig heeft het overgrote deel van de duurzame relaties een leeftijdsverschil van maximaal plus 5 tot maximaal min 10. D.w.z. een man heeft een relatie met een vrouw die maximaal 5 jaar ouder is of maximaal 10 jaar jonger.
De regel van de helft plus 7 heeft te maken met maatschappelijke aanvaardbaarheid. Een man van 40: een vrouw van minimaal 20+7 = 27 jaar. Een man van 60: een vrouw van minimaal 30+7 = 37 jaar.
Er zijn mannen van 80 die een vrouw hebben van 42. Of vrouwen van 60 met een zogenoemde toyboy van 22. Maar veel maatschappelijke acceptatie is daar niet voor.
Vele onderzoeken zijn er geweest naar wat met relatievorming samenhangt, ook met leeftijden. Eén zo'n onderzoek is: Partnerwens en zoekgedrag op latere leeftijd, door Albert Olde Daalhuis (april 1981, univ. Wageningen).
5 jaar geleden
SentWierda
5 jaar geleden
De vraag is zo algemeen gesteld dat een duidelijk antwoord niet te geven is.
In de loop der jaren zijn er tientallen onderzoeken geweest, vooral van studenten (universitair en hbo) en van tijdschriften als Opzij. Een complicerende factor bij al die onderzoeken is de rol van de pil: de invoering van de pil heeft een dramatisch negatieve invloed gehad op het liefdesleven van de vrouw. Uiteraard is daar onderzoek naar verricht en er zijn boeken over verschenen. Zoals 'Liefde' van Mark Mieras (uitg. Nieuw Amsterdam; ISBN 978 90 4680 743 9). Zeer aan te raden!