Waarom dragen mensen naarmate het warmer wordt lichtgekleurde kleding?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag plusje

Het beste antwoord

Donkere kleding...trekt de zon aan. Dus extra warm.
Lichte kleding weerkaatst de zon terug. Stoot de zon af.
Dus minder warm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Mensen worden vrolijker in de zomer, en daarbij passen vrolijke kleuren :). En meestal zijn vrolijke kleuren ook wat lichter.

Bovendien zijn witte/lichte kleren minder warm dan zwarte/donkere kleren. Omdat wit warmte afkaatst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat lichte kleren (bijv. wit) minder/geen zon vasthouden in tegenstelling tot donkere kleding (bijv. zwart).
Lichte kleuren kaatsten al het licht terug dat erop valt en houd dus niks vast.
Donker absorbeert het licht en kaatst dus niks terug.
Daarom is zwarte kleding warmer dan witte.
Daarom dragen mensen in de zomer dus lichtere kleren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er bestaat heel waarschijnlijk niet eens zo veel donkerkleurige zomermode. een modeverschijnsel dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Donker is zo depri,als de zon schijnt ben je vrolijk,en dat wil je ook uitstralen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een eerste reden kan zijn, dat mensen in de zomer graag lichte kleuren zien, maar er is ook een andere belangrijke reden waarom mensen in de zomer meestal lichtgekleurde kleding dragen.

Je hebt waarschijnlijk al wel gemerkt dat wanneer zonlicht op een zwart voorwerp terecht komt, dit voorwerp opwarmt. Bij een wit voorwerp gebeurd dit niet. Dit komt omdat een zwart voorwerp de stralen zal opnemen en een wit voorwerp de stralen zal weerkaatsen. Door de opname van dit zonlicht zal het zwarte voorwerp dan opwarmen.

Wanneer je dus in de zomer kledij draagt die donker is, dan absorbeert deze kledij gedeeltelijk of helemaal het zonlicht. Hierdoor warmt de kleding op. Wanneer je lichte kledij draagt, weerkaatst deze het zonlicht waardoor deze kledingstukken niet of zeer weinig zullen opwarmen.

Je kan dit gemakkelijk zelf testen door op een zonnige zomerdag 2 voorwerpen, een zwart en een wit, in de zon te leggen en dan na een tijdje gaan voelen welk voorwerp het warmste aanvoelt.