Waarom twijfelt een mens ?

Waarom hebben wij deze ''emotie'' waar was dit goed voor vroeger of juist nu ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Twijfel is geen emotie. Een emotie geeft juist heel direct aan wat we er van vinden, twijfel is de afweging van het verstand.
Overigens kunnen er ook emotionele zaken worden afgewogen door het verstand, en misschien is het juist wel daarom dat je het een emotie noemt: zodra je gevoelens wilt gaan beredeneren, komt je verstand in de problemen omdat er onzekerheid bestaat over de onderbouwing van het ja of het nee.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

om beslissingen te overwegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
twijfel is belangrijk omdat je dan geen onbesuisde dingen doet, er wordt nog even nagedacht.
het kan wel lastig worden voor jezelf als je altijd twijfelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het geeft je een gevoel van onzekerheid en dat is niet prettig.
Dat zal de hele mensheid wel zo geweest zijn verwacht ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twijfel is in principe een gezonde manier van zelfreflexie.
Twijfel heeft te maken met het maken van de juiste keuzes, en door te twijfelen geef je jezelf de tijd om te bekijken welke weg je in moet slaan.

Echter, wanneer twijfel omslaat in het onvermogen om een uiteindelijke keuze te maken, of wanneer men gaat twijfelen bij alledaagse keuzes, is er iets anders aan de hand. Dan is het vermogen om keuzes te maken om de een of andere reden geblokkeerd en moet men hulp zoeken.

Kortom: Normale, gezonde twijfel heeft als doel om tot juiste keuzes te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twijfelen

Ik weet het

Nee toch niet

Wat weetje

Ja dat is juist wat ik niet weet

Twijfelen

Is onzekerheid

En niet compleet

Onduidelijk gedrag

Spanning voor,

Wat nog niet is

Of noch net niet komt .

twijfelen

dat vertoond onzeker gedrag.

waarom dan toch steeds

twijfelen

op onnodige dingen

wat vaak niet eens nodig is ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zit me zomaar af te vragen of twijfel een emotie is.
Het zou goed kunnen.

Ieder mens moet in zijn leven talloze beslissingen nemen, en dat is misschien wel heel mooi, want dat betekent dat we zelf mogen bepalen wat we doen en hoe we leven.
Om dat een beetje weloverwogen te doen, en niet al te wilde dingen te doen, denken we daar over na, en proberen inzicht te krijgen in de voor- en nadelen van een beslissing. Dat kunnen grote dingen zijn, van baan veranderen, een huis kopen, of een huwelijk. Maar net zo goed kleine dingen: of je vanavond spruitjes of bloemkool eet. Bij heel veel dingen waarover je een beslissing moet nemen, denk je maar kort na, en dan kun je nauwelijks spreken van twijfel. Vooral bij belangrijke zaken die van grote invloed zijn op je leven, kan de twijfel flink toeslaan, vooral als de voor- en nadelen in evenwicht zijn.

Twijfelen is dus prima, en heel nuttig. Maar het kan ook naar de andere kant doorslaan. Er zijn mensen die twijfelen zo verschrikkelijk, dat ze geen enkele beslissing meer (kunnen) nemen, met het gevolg dat er ook niks meer uit hun vingers komt. Voor die mensen zou het nuttig zijn, dat ze een termijn bepalen. B.v. ik denk nog 3 dagen na, en dan hak ik de knoop door. Want niet beslissen is ook beslissen, maar dan wel met het nadeel dat er niks meer in je leven gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is dat voor het overleven belangrijk. Als er gevaar dreigt dan zijn er altijd verschillende opties. Bv. wegrennen of aanvallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonder twijfel staat alles vast. Als alles vast staat zijn keuzes overbodig. Als keuzes overbodig zijn, hoeven we niet na te denken. Zonder nadenken zijn we niet bewust. Zonder bewustzijn zijn we geen mens. Zonder mens geen twijfel.

Met andere woorden: we twijfelen omdat we mens zijn, omdat we bewust zijn, omdat we nadenken en omdat we keuzes moeten maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
twijfel betekent: nee.

Echter de nee wordt bediscussieerd door de 'mind'.
Die biedt weerstand tegen de nee die er al gewoon is.
De nee gaat niet weg, die is er al, daarom kan het vrij lang duren.
De 'mind' blijft namelijk opstaan - net zolang als jij dat toelaat- om weerstand tegen de nee te voeren totdat jij de nee accepteert (en de 'mind' weer kan gaan 'liggen').

Who's boss? Jij toch!