Worden altruïstische mensen ondergewaardeerd?

Hoe meer je jezelf wegcijfert, hoe minder gewicht je in de schaal legt. Mensen hoeven niet om je heen en gaan dus over je heen. Je maakt jezelf tot een nul en je hebt zo weinig persoonlijkheid, dat je anderen ook niet tot steun kunt zijn.
Klopt deze redenering of kun je er gaten in schieten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (5)

Ja daar kan ik wel een gat in schieten :-)
Om altruistisch te zijn hoef je jezelf niet weg te cijferen.
Sterker nog, mensen die zich zelf wegcijferen kunnen ook niet goed voor andere mensen zorgen.
Bedoel je met altruistisch: aan andere mensen denken, er rekening me houden en ervoor zorgen?
Zo ja, dan denk ik dat het beter is ervoor te zorgen dat je goed voor jezelf zorgt. Dan pas kan je voor anderen zorgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altruïstisch in de vorm van onzelfzuchtig, menslievend betekent nog niet dat je ondergewaardeerd wordt, want je hoeft geen minderwaardigheids complex te hebben. Je hoeft je ook niet tot nul te degraderen en je kan best een persoonlijkheid zijn. Als je graag mensen helpt word je daarom juist gewaardeerd want je doet het toch maar.
Als je altruïstisch verwart met iemand die altijd zijn best doet, de collega`s op het werk alles uit handen neemt, er altijd is, zich netjes aan alle regels houdt en nooit weigert of nee zegt. Tja, van die mensen wordt vaak misbruik gemaakt. Weet je, brutalen hebben de halve wereld is een spreekwoord dat helemaal juist is.
amc
14 jaar geleden
Ja dat is zo... De brutalen hebben de halve wereld, dat spreekwoord is door de tijd enigszins achterhaald... De brutalen hebben nu voor 99% de wereld...

In de maatschappij als je niet voor jezelf kunt opkomen, leg je het loodje, oftewel wordt je afgemaakt... Op school noemen ze dat pesten... En in een relatie verliest de een respect voor de ander als die niet voor zichzelf opkomt...

Met wegcijferen en altruïsme heeft dat niet te maken, het wegcijferen is anders bedoeld, als je jezelf wegcijfert dan leef je in liefde, het gaat dan niet meer om jouw persoontje alleen, maar de mensheid in het algemeen... En dan word je gewaardeerd, niet als je met een hele grote zwaai in de kerk een briefje van honderd in de collecteschaal gooit...

Maar mensen die geen respect afdwingen en niet van zichzelf afbijten worden in de maatschappij afgemaakt... Als je jouw vraag zo moet lezen, kan ik je zeggen, dat altruïstische mensen ondergewaardeerd worden, inderdaad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals jij 'altruïstisch' omschrijft wel. En eigenlijk is het ook niet zo gek. Jij wilt zo graag de ander naar de zin maken dat jij ahw 'onzichtbaar' wordt. Dat onzichtbare zit hem in jezelf wegcijferen. "Maar ik doe alles voor de ander", hoor ik je zeggen. Ja, maar dat 'zien' de anderen niet.

Kom naar de voorgrond, laat zien wie je bent en waar je voor staat en deel tegelijkertijd mee hoe jij denkt de mens van dienst te kunnen zijn. Die skils heb je goed ontwikkeld, nu nog jezelf kracht inblazen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altruïstisch betekent eigenlijk iedereen en alles vertrouwen en geloven. Dat noemen ze ook wel naïef. Jezelf wegcijferen heeft meer te maken met een dienstbare houding en heeft niets te maken met domweg geloven in alles en iedereen. Ik denk dat je dat laatste eerder bedoeld.

Als iemand graag mensen helpt en daarnaast ook nog het goede in mensen kan zien en mensen vertrouwen gunt, dan is dat in mijn ogen een goed mens. Die mensen worden zeker ondergewaardeerd, omdat deze mensen van nature vaker op de achtergrond blijven. Ze hoeven zelf niet in het middelpunt van de belangstelling te staan.

Als je echter last hebt van een extreme versie van dienstbaar zijn dan zorg je niet goed voor jezelf. Dan zorg je dus eerder voor een ander dan voor jezelf. Daar word je zelf niet gelukkig van en meestal ook de ander niet. Die mensen voelen zich misschien ook een nul, omdat als jij niet voor jezelf zorgt, anderen dat ook niet doen.