hoe ga je om met een narcist?

een kennis van me is een rasechte narcist, hoe zet ik hem op zijn plaats?

Toegevoegd na 23 minuten:
de man is voor geen enkele reden vatbaar, we hebben al gezegd dat hij geen bord voor z'n hoofd heeft maar een stalen plaat, doch niets helpt en hij blijft iedere week terug komen!

Weet jij het antwoord?

/2500

Door alle aandacht op jezelf te richten en dat te blijven doen. Dat vindt een narcist het ergste wat er is.

Geef hem een tulp.... ;-)

Ha, die Hahahatsjoe; Ga ervan uit dat je de narcist niet zult veranderen. Kun je dat accepteren, prima. Zo niet, confronteer hem dan met zijn irritante eigenschappen, zeg wat je ervan vindt en verbreek zonodig het contact. Anders is het misschien ook het proberen waard om hem eens een tijdje verschrikkelijk gelijk te gaan geven en hem de hemel in te prijzen. Of hou hem eens een spiegel voor door zijn gedrag te kopiëeren.

Houd hem een spiegel voor. Maar dan wel een die hem zichzelf toont icm.andere mensen. echte narcisten zijn vol van zichzelf, zou je zeggen, en leeg voor een ander. Van belang is te weten waarin zijn narcisme zijn oorsprong vindt. Is het een overgecompenseerd minderwaardigheidscomplex of heeft het een basis van liefdeloosheid naar anderen, een uitgekristalliseerd egoisme ipv een egocentrisme. Het analytisch vermogen van menig narcist is sterk en wordt wel eens verward met invoelend vermogen en zelfs de aanwezigheid van compassie. Spiegelen, wat bij "gewone "mensen tot sociale vaardigheden leidt, doet de narcist overtuigen van eigen superioriteit, de motor van de 2e wereldoorlog. Gezamenlijk deze persoon confronteren met zijn onvermogen zal in mijn ogen een van de weinige methoden zijn , zijn hart te bereiken. gebeurt dit niet, dan zal hij de personen, die hij aan zijn kant vind, met luister omkleden, uit welke groep nieuwe narcisten kunnen ontstaan. Een narcist moet je dus verblinden met zijn eigen spiegelbeeld.

Waarom wil je hem op zijn plaats zetten? Gewoon negeren, zou ik zeggen.

Vooral niet proberen hem met rede te bereiken, bij een echte narcist heeft dat geen enkele zin. Als hij geen echte is maar gewoon iemand die een beetje vol is van zichzelf: praat alleen maar over jezelf, en negeer zijn gepraat over zichzelf, dan haakt hij snel af.

Ik heb ook zo'n vriend en een kenmerk van zo'n narcist is dat ie denkt alles te weten en te kunnen. Dus vergaar veel informatie over een actueel onderwerp of liever nog over hoe een bepaald apparaar werkt, ga hem dan vragen of hij weet hoe dat werkt, en steek hem daarna de ogen uit met de kennis die jij wel hebt. Doe dat een paar dagen achter elkaar en hij zal zich iets meer op de achtergrond gaan houden, denkend dat ie toch niet zo slim is. Bij mij werkt dat altijd prima, in ieder geval, voor een paar dagen dan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100