hoe ga je om met een narcist?

een kennis van me is een rasechte narcist, hoe zet ik hem op zijn plaats?

Toegevoegd na 23 minuten:
de man is voor geen enkele reden vatbaar, we hebben al gezegd dat hij geen bord voor z'n hoofd heeft maar een stalen plaat, doch niets helpt en hij blijft iedere week terug komen!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Narcisten kunnen gevaarlijk zijn omdat ze een onvoorspelbaar karakter hebben! Ze worden agressief als ze de situatie niet onder controle blijken te hebben en het gaat niet zoals ze hadden gedacht. Dan gaan narcisten onberekenbaar worden, ze gaan stalken, worden agressief, maar voelen zich zelf nog het meest het slachtoffer en dat weten ze goed naar de buitenwereld over te dragen! Ze verspreiden roddels over mensen om zichzelf schoon te praten. Narcisten kunnen zo goed liegen dat de meeste mensen niet eens beseffen dat ze met een narcist te maken hebben, want ze lijken in de omgang zo "normaal"! Het zijn hele goede acteurs. Pas als mensen zich tegen een narcist keren komen ze erachter dat ze met een gestoorde te maken hebben want dan valt de narcist door de mand. Ze flippen als ze mensen niet onder controle hebben en gaan dan dingen doen wat iedere logica te boven gaat van een normaal denkend mens. Narcisten houden heel veel van zichzelf en geven alleen om anderen mensen wanneer het in hun voordeel is en als ze er zelf beter van worden, dan spelen ze weer even een "normaal" persoon en kunnen dan heel charmant zijn maar dat houdt de narcist slechts een korte tijd vol! Een narcist heeft de drang om mensen (liefde) te kopen en om aardig en populair te zijn en geeft dan ook veel geld uit aan dure materialistische dingen, omdat die het nodig vindt om indruk te maken op de buitenwereld. Hij/zij wil er zo graag bij horen! Wil de mensen het idee geven dat het altijd goed gaat en leeft als god in Frankrijk al moet de narcist zich diep in de schulden steken! De narcist overdrijft over zijn functie op de werkvloer, en denkt (en gelooft ook echt ) dat de narcist diegene is waar het bedrijf om draait en voelt zich dan ook heel belangrijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Zeg maar eens NEE tegen die narcist, dan is dat in no time jouw vriend niet meer...

En als hij gaat lopen, wees dan niet bedroeft, narcisten zijn eenlingen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Door alle aandacht op jezelf te richten en dat te blijven doen. Dat vindt een narcist het ergste wat er is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef hem een tulp.... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier heb je professionele hulp bij nodig .Want er is niets zo moeilijk als daar mee om te gaan.Omdat een narcist om zich heen slaat als je tegen hem/haar in gaat.De narcist zal alles verdraaien en je verliest het toch van die persoon.
Sterkte !!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet jij wel een ervaringsdeskundige zijn, Josephina, daarom +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik heb daar idd ervaring mee gehad ,je wordt er geestelijk GEK van ,loslaten van die persoon werd een bevrijding :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat had ik al gemerkt van hieruit, vandaar dat ik dat zo zei... En ervan af zijn is me toch een opluchting...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jaaaaaaa het leek een " zware bevalling ";-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeg hem duidelijk dat je dit kontakt niet meer wil! Heel zakelijk zijn laat vooral geen gevoelens zien.Zet hem niet op zijn nummer! Want dat helpt niet. Even diep ademhalen en vertel het hem duidelijk. Want het breekt jou af ! Dat zeg je hem niet natuurlijk. Het is hard ,want zo wil je niet met mensen omgaan. Heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bescherm je zelf hahahatsoeoeooee
Snuffel
14 jaar geleden
Zoiemand die steeds maar terugblijft komen, wat je ook probeert, lijkt op een blauwe/groene vlieg....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ow dan is het ook nog een stalker brrrrrrrrrrrrrrrr
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze blijven terugkomen helaas... totdat je echt heel duidelijk bent, en dan schiet het ze vaak in het verkeerde keelgat en gaan ze dreigen en je lastig vallen.... naar allemaal.
Ben het helemaal met je eens josephina, loslaten en lekker verder gaan met je eigen leven, heel duidelijk zijn en je vooral niet mee laten slepen door zijn gedrag.
Heb helaas ook een erg nare ervaring gehad hiermee...
Film hem en toon dat dan aan hem. Zo krijgt hij een objectief beeld van zichzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een narcist heeft geen objectieve zelfkennis en wil dit ook niet hebben... dat komt gewoon door zijn stoornis. Ook bij het filmen zal hij dit niet en nooit krijgen.... mits hij een goede behandeling volgt, maar die kans is klein. Mijn ervaring binnen therapie met filmen: het liep op niets uit, hij vond zichzelf prachtig op de video... terwijl hij zoveel mensen pijn deed.
Je gevoel laten zien in die zin dat je aangeeft waar jouw grenzen liggen en dat je daar niet overheen zult gaan. Verwacht strijd in plaats van begrip, en geniet van de momenten waarop je hem inderdaad eens even klem zet door van je af te bijten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Hahahatsjoe;

Ga ervan uit dat je de narcist niet zult veranderen. Kun je dat accepteren, prima. Zo niet, confronteer hem dan met zijn irritante eigenschappen, zeg wat je ervan vindt en verbreek zonodig het contact. Anders is het misschien ook het proberen waard om hem eens een tijdje verschrikkelijk gelijk te gaan geven en hem de hemel in te prijzen. Of hou hem eens een spiegel voor door zijn gedrag te kopiëeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"op zijn plek /plaats zetten? " waarom zou je dat doen... dan wil je andere mensen veranderen... dat gaat je niet lukken, verander beter je eigen mening / gedrag jegens deze persoon... je kan anderen niet veranderen, alleen jezelf.
Wellicht kan je dan beter met de sitiatie omgaan...

Als niets wil lukken... afstand nemen...je hebt alleen je zelf ermee te pakken als je het niet loslaat...
succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Houd hem een spiegel voor.
Maar dan wel een die hem zichzelf toont icm.andere mensen.
echte narcisten zijn vol van zichzelf, zou je zeggen, en leeg voor een ander.
Van belang is te weten waarin zijn narcisme zijn oorsprong vindt.
Is het een overgecompenseerd minderwaardigheidscomplex of heeft het een basis van liefdeloosheid naar anderen, een uitgekristalliseerd egoisme ipv een egocentrisme.
Het analytisch vermogen van menig narcist is sterk en wordt wel eens verward met invoelend vermogen en zelfs de aanwezigheid van compassie.
Spiegelen, wat bij "gewone "mensen tot sociale vaardigheden leidt, doet de narcist overtuigen van eigen superioriteit, de motor van de 2e wereldoorlog.
Gezamenlijk deze persoon confronteren met zijn onvermogen zal in mijn ogen een van de weinige methoden zijn , zijn hart te bereiken.
gebeurt dit niet, dan zal hij de personen, die hij aan zijn kant vind, met luister omkleden, uit welke groep nieuwe narcisten kunnen ontstaan.
Een narcist moet je dus verblinden met zijn eigen spiegelbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom wil je hem op zijn plaats zetten?
Gewoon negeren, zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Accepteren zoals hij is en hem als geestelijk ziek zien. Je kan een narcist niet veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een echte narcist zal nooit veranderen... het is namelijk een stoornis die je niet kunt opheffen, ook niet door hem op zijn plaats te zetten.
Een narcist zal moeite hebben om zijn diagnose te accepteren, doet hij dat wel dan kan hij therapie volgen om anders om te gaan met zichzelf en de buitenwereld. Meestal doen ze het niet... ze zijn immers alles, ze zijn God.
Ik heb een 'vriend' gehad die narcist is... niet mee om te gaan. Hij was alles, ik mocht mezelf in mijn handjes knijpen dat hij een vriend van me was.... uiteindelijk heb ik m de deur gewezen, veel bedreigingen en rottigheid als gevolg.

Hoe je er mee omgaat? Jezelf blijven en jezelf vooral niet mee laten slepen in zijn gedrag. Als hij een therapie wil volgen kun je open blijven staan voor een vriendschap, anders: niet meer mee omgaan, het kan je echt kapot maken...

Een narcist heeft geen tot weinig zelfkennis en geen inlevingsvermogen, hij zal dus niet voelen wat hij je aandoet door zijn gedrag....
Klinkt allemaal bot wat ik opschrijf, ik weet het... maar ik heb een erg nare ervaring en wil graag andere mensen behoeden voor een zelfde soort ervaring.
Narcisten zijn einzelgangers...
Laat hem met rust en ga je eigen weg, dat is mijn advies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vooral niet proberen hem met rede te bereiken, bij een echte narcist heeft dat geen enkele zin. Als hij geen echte is maar gewoon iemand die een beetje vol is van zichzelf: praat alleen maar over jezelf, en negeer zijn gepraat over zichzelf, dan haakt hij snel af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook zo'n vriend en een kenmerk van zo'n narcist is dat ie denkt alles te weten en te kunnen. Dus vergaar veel informatie over een actueel onderwerp of liever nog over hoe een bepaald apparaar werkt, ga hem dan vragen of hij weet hoe dat werkt, en steek hem daarna de ogen uit met de kennis die jij wel hebt. Doe dat een paar dagen achter elkaar en hij zal zich iets meer op de achtergrond gaan houden, denkend dat ie toch niet zo slim is. Bij mij werkt dat altijd prima, in ieder geval, voor een paar dagen dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja, dat is niet makkelijk.
vol en vervuld van zichzelf, alleswetende betweter.
hij is zoals hij is, mogelijk dat ooit iets doordringt van wat hij doet. maar een beetje laten misschien.
je weet dat hij een narcist is, dus so be it.
hoe onmogelijk maakt deze man zich in de omgang?
aan jou of je ermee om blijft gaan of niet.
zeker als je er niet mee samenwoont.

Toegevoegd na 1 uur:
in de omgang: zijn narcisme erbij neemt.