Waar moet ik beginnen? terwijl dat het nooit beëindigt.

Ik voel me laatste tijd eenzaam in nederland. Ik heb een andere nationaliteit maar toch probeer ik zoveel mogelijk mezelf met alles te combineren. Ik probeer sociaal te zijn ik ga graag met mensen om. ik wil een toekomst in nederland ik wil echt zoveel dingen. En de slechtste kant is ik ben warmbloedig. Ik geloof en vertrouw aan iedereen en dan trap ik ook heel snel in als ze een keer een neppe breed smile op zijn gezicht dragen. Ik kan niet alles honderd procent begrijpen maar op school verwachten ze dan dat ik alles in een keer heel goed moet doen en herhalen opschrijven wat dan ook. Mijn docenten kunnen makkelijk zeggen je denkt dingen die helemaal niet goed zijn en je gaat zo maar doen. Als ik niet weet dan ga ik ook logisch eens nadenken en dan ga ik toch proberen om zelf op te lossen? Als ik niets aan je KAN en MAG vragen terwijl je zegt dat het niet zo is en doet dat het wel zo is hoe moet ik dan vooruit kijken en doen wat het beste is? Mijn vader is al 'n tijdje weg van huis. 7 jaar of zo? ik weet het niet. Ook financieel problemen hebben we. Ik wil graag studeren maar ook op school kom ik van die docenten tegen die niet eens mij helpen. Ik kan niet zo makkelijk aan iemand schreeuwen en doen wat die verdiend omdat ik zelf dat ook niet wil. Ik weet het niet. Ik heb het echt moeilijk. Ik wilde graag kwijt. En waarom we hier gekomen zijn? dat is pas nog tragedischer. Waar moet ik beginnen? terwijl dat het nooit beëindigt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Bij alle goede antwoorden van de mensen hiervoor wil ik nog aan toevoegen, dat wennen in ons land als je hier als buitenlander bent gekomen ongelooflijk moeilijk is!
De hele maatschappij hier is zo volkomen anders dan het land waar jij vandaan bent gekomen.
De meeste mensen hier doen zich anders voor als ze laten zien, ze spelen zelf toneel, zeggen niet wat ze denken en laten je net zo makkelijk weer vallen als hun dat uitkomt.
Dat zal nooit veranderen, dat is Nederland.
Dus blijft er over, je eigen zoveel mogelijk aan te passen zonder je eigen er in te verliezen, je moet blijven wie je bent.
Mocht je ooit echte vrienden krijgen dan zal je dit beter begrijpen, want echte vrienden zijn overal, ook in ons land, ook voor een "warmbloedige" zoals je, je zelf zo mooi noemt.
Je bent gek op muziek, doe er ook dan wat mee, muziek is de taal voor alle mensen op aarde, zonder enkel onderscheid, muziek brengt mensen bij elkaar.
Met muziek kan je even wegvluchten voor onze maatschappij, je kan even je zelf zijn, maar je moet zelf wel de eerste stap zetten.
Je verleden en je afkomst zal altijd bij je blijven het is een onderdeel van je zelf, daar moet je zuinig op zijn.
Tegelijk moet je, je toch zo veel mogelijk aan passen aan onze manier van leven en dat zal niet mee vallen.
Maar wel goed mogelijk.
Ga er voor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Hee ikstel, heftig... Als ik jouw verhaal zo lees denk ik dat je veel behoefte hebt om met iemand te praten die je kunt vertrouwen.

Wat je kunt doen om mee te beginnen is contact opnemen met je schoolmaatschappelijk werkster of met een vertrouwenspersoon binnen je school. Die mensen zijn er om naar jouw vragen en verhaal te luisteren en om samen oplossingen te zoeken.

Als je niet weet wie dat is, kun je het aan je mentor vragen. Zeg hem bijvoorbeeld dat je graag eens met iemand wil praten over hoe je je voelt. Details hoef je echt niet te geven als je dat niet wil.

Je bent echt geen watje, het valt ook echt niet mee, zeker als je ook nog loopt te puberen. Grijp al je moed bij elkaar (en die heb je, anders had je dit hier nooit opgeschreven) en ga praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vorige antwoord is al aardig compleet, maar het volgende zou ik daar nog aan toe willen voegen.
Probeer waar mogelijk rustig en positief te blijven. Het verleden kan je niet meer veranderen, de toekomst wel.

Mocht het op school moeilijk blijven, ga dan op zoek naar alternatieven. Andere school, andere opleiding, in ieder geval een plek waar de kans groter is dat je begrepen en geholpen wordt.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hele plaatje is heel groot voor je. Het overvalt je en je verzuipt erin. Je ziet door de bomen het bos niet meer.

Je kunt het geheel niet in 1 geheel aanpakken en je zult dit moeten indelen in kleinere stappen en dan kan je per stap zoeken naar een werkbare oplossing voor jezelf.
Ook dat zal dan stapje voor stapje gaan.

In welke onderwerpen kan je het geheel nu in onderverdelen en welke is dan het grootste probleem voor je. Dan kan je eerst eens daar aan gaan werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is het juist zo moeilijk omdat je zo hard bezig bent.

Wat vertrouwen betreft: je zult vanzelf leren hoe daarmee om te gaan. En bedenk: de ene persoon is wat makkelijker van vertrouwen dan de ander, en ja, dan word je weleens belazerd, maar in de praktijk heb je ook meer leuke dingen dan wantrouwiger types. Dus dat komt echt wel goed, zolang je zorgt dat je geen dingen belooft die jouzelf schade toebrengen (voorbeeld: als iemand 'voor deze ene keer' geld wil lenen, leen dan - als je het al wilt en doet - zeker niet meer uit dan je zelf kunt missen ook al zou het niet terugbetaald worden).

Wat school betreft: vraag een gesprek aan met een studiebegeleider/mentor of het hoofd van de opleiding en leg uit wat het probleem is. Docenten hebben er niks aan om dingen te vertellen die je niet begrijpt, de bedoeling van onderwijs is namelijk dat je ze wel begrijpt.

Wat de financiën betreft: als jullie het niet redden, kan de gemeente adviseren of er misschien nog regelingen zijn waar jullie gebruik van kunnen maken, of verwijzen naar begeleiding of cursussen.

Wat je achtergrond betreft: als je bijvoorbeeld vluchteling bent, kun je eens kijken naar ondersteuning via groepen die daar speciaal voor zijn, zoals Vluchtelingenwerk, http://www.vluchtelingenwerk.nl/
Als je situatie anders is, kun je misschien specifiek zoeken naar contactgroepen, chats, sites, voor mensen in jouw/jullie situatie.

Ik wens je sterkte en houd vol!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
best goed nl voor iemand met andere nationaliteit
opzich kan je er niet veel aan doen leraren zijn net ouders denken dat ze alles weten en alles goed is wat ze doen als je iets fout doet meteen boos worden en als ze zelf iets fout doen ja sorry en klaar
ik zou zeggen gewoon doorgaan en dingen die je niet snapt hier vragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees Prediker en daarna Spreuken in de Bijbel. Kan ook via internet.
Soms is er niets van de wereld te begrijpen. Succes