Daar kan jij niet voor zorgen dat zal de persoon in kwestie zelf moeten doen.Jij kan een luisterend oor bieden en dit persoon postief blijven benaderen en aandacht aan dit persoon geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aar kun jij niets aan doen, de persoon zelf in kwestie heeft het er al moeilijk genoeg mee... Maar jij als buitenstaander kunt weinig doen...

Elke dag als de zon schijnt kun je die persoon mee naar buiten nemen, zonlicht is naar mijn mening het ALLERBESTE medicijn...

Maar meer kun je niet doen, in mijn optiek, helaas....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Het is niet uit de vraag op te maken dat het om een buitenstaander gaat. Wat dacht je van een potje hulp van een deskundige?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben zelf depressief geweest en KEN HEEL GOED die deskundigheid... van lekmijnvestje...
AWM
14 jaar geleden
Ja, ik geef toe, daar was een hoop mee mis.
Gelukkig zijn er ook daar wat zaken veranderd intussen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wel degelijk baat gehad van deskundigen (huisarts, psychotherapeut). Maar XiniX's aanbeveling om met die persoon zo vaak mogelijk een ommetje te maken, naar buiten, is ook heel goed. Al zal er dan wel enige "dwang" bij zal moeten uitgeoefend (ook uit eigen ervaring).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Esme... De dagelijkse ontvoering wordt dat dan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat kan wel zijn, maar het helpt wel, en na verloop van tijd zal die "dwang" niet meer nodig zijn :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet jij en dat weet ik, maar nog niet die persoon in kwestie, die moet dat nog uitvinden...
Ben bang dat je hier wel een hele grote wens uitspreekt.
Je kunt voor de persoon in kwestie wel een steunpilaar zijn maar het omgaan met deze ziekte moet hij/zij wel zelf doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Indien je zeker weet dat de ander hulp nodig heeft (omdat diegene het zelf niet meer kan oplossen):

Het is helemaal niet jouw verantwoordelijkheid. Schakel hulp in van iemand die daarvoor kiest en er professioneel in is; ik weet uit ervaring dat (hoe goedbedoelend je ook bent en hoe veel vertrouwen je ook hebt in die ander) iemand met een depressie onwaarschijnlijk veel energie vraagt.
Bovendien neem je een hele verantwoordelijkheid met je mee. Wanneer je niet tot een oplossing kunt komen blijf je rondcirkelen, en dat is echt verspilde energie. Het is ook erg vervelend en frustrerend voor de ander wanneer zoiets gebeurd.

Dus: hulp inschakelen is het beste wat je voor die ander kunt betekenen, naast natuurlijk het duidelijk maken dat je achter diegene staat.
Je komt meestal in aanspraak voor hulpverlening met een doorverwijzing van een huisarts.

Succes!

P.S.: Ik wil nog eens benadrukken dat je jezelf echt voor de ander moet stellen in deze situatie. Diegene heeft een probleem; wat jij doet is het signaleren. Het kost waanzinnig veel inspanning om zonder kennis over depressies en hulptechnieken te proberen om iemand te helpen. Je moet ook heel sterk in je schoenen staan, want als je merkt dat je inspanningen niet werken dan is dat zeer teleurstellend, zelfs voor professionele hulpverleners.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Depressiviteit kan je alleen maar oplossen door de oorzaak hiervan weg te nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
inderdaad +
Juist wat eddijst zegt klopt helemaal je moet de oorzaak van depressief vinden en dat te voorkomen.
meestal ik depressiefheid, als mensen niet hebben wat ze willen.
Ik heb toen meegemaakt, toen ik nog drugs gebruikte. geen drugs wel depressief.

Degene moet zelf kunnen iets doen dat niet depressief wordt. Maar jij kan wel misschien met je aandacht tegen diegene voorkomen dat die niet depressief wordt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je depressieve mensen vraagt hoe lang ze al depressief zijn dan antwoorden ze vaak al maanden of jaren. Wanneer je ze vervolgens vraagt of ze in die hele periode nooit eens een moment hebben gehad dat ze zich wel goed voelde of niet naar voelde, dan antwoorden ze meestal of dat het zo weinig was dat het geen betekenis had of dat het überhaupt niet het geval is geweest. Maar dat is helemaal niet het geval. Depressieve mensen vergeten vaak dat ze depressief zijn en zijn zo maar een periode van soms wel enkele uren blij en gelukkig zonder dat ze het doorhebben. Pas als ze zelf ontdekken dat ze vergeten zijn depressief te zijn, corrigeren ze zichzelf en gaan zich weer naar en ongelukkig voelen. Stel je eens voor dat men dat niet deed en dat ze voor de rest van hun leven vergaten waren dat ze depressief waren. Probleem opgelost.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie voor meer informatie deze site:

http://www.tiouw.com/nlp/enneagram.php?/archives/20-Hoe-een-Depressie-te-stoppen.html

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie voor meer informatie deze site:

http://www.tiouw.com/nlp/enneagram.php?/archives/20-Hoe-een-Depressie-te-stoppen.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Maxje;

Actief kun je er vrijwel nix aan doe, passief wel; accepteer de persoon zoals hij nu is en geef hem of haar de ruimte. Er gewoon voor zo iemand zijn geeft meestal al veel steun.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf 1,5 jaar depressief geweest. Een ander kan daar niets aan doen. Probeer de persoon die depressief is, geen schuldgevoel te geven en nergens mee te belasten. Iemand die depressief is, heeft regelmaat nodig. Op vaste tijdstippen opstaan, eten, etc. Geen verplichtingen, geen stress en zoveel mogelijk leuke dingen doen. Medicijnen kunnen er bij helpen,maar het kan soms even duren voordat je de juiste heb gevonden. Ik heb destijds 3x van medicijn moeten veranderen want het sloeg niet aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar kun jij niet voor zorgen, dat kan die persoon alleen zelf. of met professionele hulp.