Hoe kunnen we iets missen als we niet weten wat we missen?

Bijvoorbeeld een liefdesrelatie.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

omdat we sommige situaties 'vb een liefdesrelatie' idealiseren.. we maken er een ideaal-beeld van dat we maar al te graag willen hebben..

Dit is ook eigenlijk heel logisch want je wordt er constant mee geconfronteerd; je ziet mensen rondom je heen en die lijken allemaal heel gelukkig in hun relatie.. Ook op televisie zie je perfecte relaties & zelfs in reclames, romantische muziek,..

Het is logisch dat we op die manier een beeld creëren dat we zelf ook willen.. spijtig genoeg voldoen maar weinigen aan dit beeld..

Hou maar in je achterhoofd dat jou tijd er zeker en vast aankomt, ook jij zal een relatie beleven dat voor jou perfect lijkt.. (weet wel dat dit niet perfect zal blijven..)
Maar.. ik begrijp je frustratie volledig..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat kan ook niet, je kunt niet iets missen als je niet weet wat het is.

Maar een liefdesrelatie kun je wel degelijk missen. Puur omdat een mens genegenheid, liefde, aandacht en seks nodig heeft. Wanneer deze behoefte niet bevredigd wordt, ga je het missen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat een mens met bepaalde behoeften is geschapen,nl.om te beminnen en bemind te worden.

(Efeziërs 5:28-29) . . .Wie zijn vrouw liefheeft, heeft zichzelf lief, 29 want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt en koestert het, . . .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt door " verlangen" . Verlangen creëert een beeld in je gedachten. Een beeld dat je onbewust steeds mooier maakt.. helemaal naar jouw wensen en ideeën... als dat niet strookt met je huidige werkelijkheid.. met wat je " hebt" ga je iets missen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat je niet weet dat bestaat, zal je niet missen.

Maar jouw voorbeeld: liefde. Daarvan weet je wel dat het bestaat. Je ziet het bij anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wilde ook iets in die trant antwoorden, want zo is het volgens mij. Als je nooit een auto hebt gezien, kan je hem ook niet missen. Maar liefdesrelaties zie je om je heen, dus kan je dat heel goed het gemis voelen. +1
En mensen zijn heel goed in elkaar vertellen wat ze missen als je iets niet hebt. Zij vinden het nl. geweldig om te hebben dus als jij het niet hebt dan kan het niet anders dat dan dat je het mist. En als je maar vaak genoeg hoort dat je iets mist dan ga je vanzelf denken dat je dat inderdaad mist...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zit in ons instinct om te streven naar een partner om mee voort te planten en genegenheid aan te geven. De mens is geen solitair wezen maar een sociaal wezen. In die zin kun je zeker iets missen dat je (nog) niet hebt gekend.
Daarnaast: ook al heb je het nooit zelf gekend, je ziet het overal om je heen. Het lijkt een norm te zijn. Ook dat kan een gemis opleveren.
Zoals bijvoorbeeld: met kerst lijkt iedereen samen te moeten zijn. Veel mensen die prima alleen kunnen zijn, hebben rond deze dagen wel last van gevoelens van gemis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We kunnen heel gemakkelijk iets missen zelfs als we niet weten wat we missen.
We missen inzicht, we missen vermogen om anderen te begrijpen, we missen van alles. We leren te leven met beperkingen.

En we missen iets dat we nooit hebben gehad, als onze natuurlijke aanleg, ons instinct, dat aangeeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent je niet altijd bewust van datgene wat er zich afspeelt. Je rationele brein zorgt voor een invulling van het dagelijks leven en zorgt ervoor dat je er weer door komt. Daarachter kunnen, verborgen achter het rationele, nog andere verlangens en behoeftes waarvan je je niet bewust bent of rationeel gezien niet bewust wil zijn.

Ook kan het zo zijn dat je onbewust geprikkeld bent door iets. Je kan namelijk onbewust een hoop dingen oppakken. Dit kan dan leiden tot een verlangen. Interessant boek hierover is Blink.