İs er een verschil tussen een psycholoog en psychiater?

Wat doet een psychiater en wat doet een psycholoog?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/verschil-tussen-psychiater-psycholoog.4016

Het beste antwoord

Een psychiater is een arts binnen de psychiatrie, deze is de enige die bevoegd is om de medicatie voor te schrijven voor de patienten, en een psycholoog is een behandelaar ( spv'er)
sociaal psychiatrisch verpleegkundige. En de grootste en bekendste kenmerk is dat een psychiater nog gekker zijn dan de patienten , daarom zijn ze ook zo geïnteresseerd in beroep binnen de psychiatrie.
Maar als het gaat om een diagnose te stellen dat gebeurd door de psychiater,psycholoog/behandelaar en de patient.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

ja een psychiater is een arts

Toegevoegd na 3 minuten:
zie een jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een psychiater is een arts, die mag ook pillen voorschrijven. Een psycholoog is iemand die menselijk gedrag kan verklaren en beinvloeden. Psychologen heb je in soorten: sociaal psychologen, klinisch psychologen, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een psychiater is een afgestudeerd arts die zich heeft gespecialiseerd in ziektes en afwijkingen van de hersenen, en mag medicijnen voorschrijven. Bij de psychiater kom je als je echte grote (fysieke) problemen in de hersenen hebt, zoals depressies, schizofrenie, psychosen, en vele andere (vaak minder bekende) afwijkingen die echt een lichamelijke oorzaak hebben.

Een psycholoog moet je eigenlijk zien als een soort betaalde 'vriend(in)' of vertrouwenspersoon, (die overigens goed de weg kent in hulpverleningsland) bij wie je terecht kan als er dingen scheef zijn gelopen in je leven, waar je zelf niet meer helemaal uitkomt. Hij kan je helpen dingen op een rijtje te zetten, de juiste stappen vooruit te doen of door bijvoorbeeld gedragstherapie foute denk- en handelpatronen te doorbreken. Hier praten we dus over problemen die met name een sociale oorzaak hebben, en die geen medische oorzaak hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een psychiater is een geneeskundige die zich in de psychiatrie, de ziekten van de menselijke geest, heeft gespecialiseerd. Een psychiatrische behandeling bestaat vaak uit medicatie maar dat hoeft niet. Veel psychiaters doen ook psychotherapie en er kan ook multidisciplinair behandeld worden, bijvoorbeeld samen met een psycholoog of een sociaal-psychiatrisch verpleegkundige.

Een psycholoog heeft psychologie, de leer van het menselijk gedrag, gestudeerd en heeft zich doorgaans ook gespecialiseerd in een bepaalde richting, zoals klinische psychologie. Ook een psycholoog kan psychotherapeut zijn maar zich bijvoorbeeld ook bezighouden met psychologische tests, gedrags-, gezins- of groepstherapie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Babyfaced;

In het kort is een psycholoog iemand die zich met de studie van menselijk gedrag heeft bezig gehouden en een therapeut zou kunnen zijn. Als deze een psychisch probleem of ziektebeeld bij iemand bespeurt kan die deze persoon verwijzen naar een daarin gespecialiseerd arts, de psychiater. Een psycholoog kan zijn specialisme echter ook toepassen zonder therapeutisch werk te doen; heel veel bedrijven hebben psychologen in dienst om het gedrag van klanten, relaties of personeel te laten onderzoeken of begeleiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verschillen tussen psychologen en psychiaters
Voor veel mensen lijken (klinisch) psychologen bijna hetzelfde als psychiaters, maar er zijn belangrijke verschillen. Een eerste verschil is dat een psycholoog geen arts is en dus niet bevoegd is om medicijnen voor te schrijven, terwijl een psychiater wel een arts is - meer bepaald een arts die zich gespecialiseerd heeft in de psychiatrie. Een tweede verschil betreft de inhoudelijke focus van beide beroepsgroepen. Een psychiater is over het algemeen vooral geïnteresseerd in mentale stoornissen, het gedrag dat daaruit voort vloeit, en hoe dit via een medische behandeling (vaak met medicatie) verbeterd kan worden. Een psycholoog is over het algemeen meer geïnteresseerd in de achterliggende denk/voel/beleef/hersen-processen, hoe die tot stand gekomen zijn en wat hen in stand houdt of juist zou kunnen veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat een psychiater een gespecialiseerd en bevoegd arts is , is duidelijk verwoord in de antwoorden tot dusver.
In Nederlaan is een psycholoog IEDEREEN die zich zo noemt, het is NIET een beschermde titel .
Een psycholoog NIB is een academisch gevormde psycholoog , een psychotherapeut is een psycholoog die de postdoc. opleiding gedaan heeft tot psychotherapeut en i het BIGREGISTER staat, net als een klinisch psycholoog.
Deze mensen mogen tweedelijns psychotherapie geven.
Psychiaters hebben niet zelden -naast hun volledige opleiding en bevoegdheden als psychiater ook nog ens de opleiding tot psychotherapeut gevolgd en hierin schuilt ook de verwarring.
Dus iedere psychiater mag medicatie voorschrijven, iedere psychotherapeut di ook psychiater is mag en doet dat ook, ieder persoon IN NEDERLAND mag zich psycholoog noemen
maar niet iedere psycholoog is aangesloten bij het NIB .
Iedere klinisch psycholoog/psychotherapeut is ingeschreven bij het BIG en is dan een bevoegd tweedelijns behandelaar.
Het is dus goed om de competentie na te gaan van je behandelaar, ook voor de vergoeding (ABWZ) is dit essentieel.
Bovenstaande zegt niets over hoe je je psycholoog ervaart, mental coaches kunnen blijk geven van een groot inlevingsvermogen maar zijn niet gebonden aan beroepseed/protocol/ zwijgplicht en hebben vaak een andere benadering van de problematiek.
Die hoeft niet slecht te zijn maar dat kan echter wel.
Tevens zijn zij door geen beroepsorganisatie tot de orde te roepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een psychiater mag medicijnen voorschrijven, een psycholoog niet.