Heeft 'Een plaat voor de kop' hebben met intelligentie te maken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je een plaat voor je kop hebt wil dat zeggen, dat je behoorlijk koppig bent. Intelligente mensen kunnen zeker ook koppig zijn, maar denken over bepaalde onderwerpen erg rechtlijnig.

Met intelligentie heeft het volgens mij niet zozeer te maken, het zou dan nog eerder met een laag EQ in verband gebracht kunnen worden. Vaak denk ik dat het er nog meer mee te maken heeft dat die mensen moeilijk met onzekerheden om kunnen gaan, men sluit zich af voor andere mogelijkheden omdat het leven anders te onoverzichtelijk wordt, men kan zoveel verschillende consequenties niet aan.

Ik denk dat het meer met hun EQ dan met hun IQ te maken hebben. Intelligente mensen kunnen juist een enorme plaat voor de kop hebben. Sommige zeer intelligente mensen hebben een autistische stoornis en zijn daardoor minder toegankelijk. Je hebt ook intelligente mensen die gewoon onbeschoft zijn. Het hebben van een hoog IQ ofwel intelligent zijn heeft helaas vaak weinig van doen met gemanierdheid. Politici die je doorgaans tot de intelligente mensen kunt rekenen hebben niet zelden een betonnen plaat voor de kop, behalve VOOR de verkiezingen . Dan grossieren ze in wellevendheid en gewenst gedrag, wellicht met de gedachte "je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn". Hun "achterban"is in feite hun werkgever, dit zijn ze op de avond van de verkiezingsdag vaak al vergeten, net als de gedane beloften. Ik ben van mening dat politici hun verkiezingsbeloften op schrift moeten stellen met een handtekening er onder. Het is dan een bindend protocol tussen de gekozene en de mensen die om die argumenten op deze persoon stemmen. De massale volksverlakkerij die we ook nu weer zien, toont aan dat intelligente mensen een betonnen plaat voor hun kop (kunnen) hebben, helaas zie je de ongunstige ontwikkeling dat de mensen met de dikste plaat beton weleens de slimsten kunnen zijn...... Dat vind ik heel droevig.

Wanneer iemand een plaat voor de kop heeft, wil dat zeggen dat je niet door deze persoon doordringt. Deze persoon staat niet open. Je zou ook kunnen zeggen, deze persoon heeft een 'blinde vlek'. Het heeft vaak te maken met een beschermingsmechanisme, waardoor iemand niet wil (en dus niet kan) horen/zien, wat jij te vertellen hebt - en dit is nota bene een onbewust mechanisme, dus deze persoon weet niet eens dat ie een plaat voor de kop heeft! Dus wanneer jij iets met iemand bespreekt en je merkt dat diegene een plaat voor zijn kop heeft, realiseer je dan, dat je net dat stukje raakt, dat is achtergebleven in zijn/haar ontwikkeling (bewustwordings ontwikkkeling). Mijn antwoord is: Ja, een plaat voor de kop 'houden' is een "jezelf-voor-de-domme-houden-mechanisme". Het enige dat werkt is: bewust worden. Wat zie hoor ik? en hoe voelt dat? Het is het vermijden van een bepaald gevoel (au!) waardoor het onbewuste mechanisme de blinde vlek genereert. Eenmaal door de zg. pijn heen, is het mechanisme overbodig en kan alles gezien/gehoort worden gewoon zoals het IS! Deze persoon helpen werkt niet, gewoon de afgrond in gooien is de enige remedie: en je zult zien: Ze kunnen best leren vliegen, als ze maar moeten!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100