Nee dat lijkt mij niet! Als je eenmaal een plaat voor je kop hebt wil dat zeggen dat je je gedeeltelijk voor de rest van de wereld afsluit. Je bent dan niet meer zo toegankelijk voor wat de mening/perceptie van een ander is. Soms kom je gewoon niet door die plaat heen maar kan de mens achter die plaat m.i. best wel intelligent zijn.
Trouwens die 'plaat' op jouw toegevoegde afbeelding is niet meer van deze tijd. Tegenwoordig hebben we CD.tjes ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Whahaha !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankjewel Loenie. Vind het eigenlijk wel een interessante vraag. Zal hem in ieder geval als goeie vraag markeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank U wel voor alle reacties maar ik ben nog even aan het zoeken voor ene bronvermelding. Het antwoord kwam namelijk uit mijn koker en wil het graag onderbouwen met bronvermelding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@TegenXinnig; bronvermelding is nu echt niet nodig. Je antwoord is helder en duidelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus zit ik eigenlijk voor *** met de korte voornaam te zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, eigenlijk wel !
Als je vanuit jezelf een goed antwoord geeft, is er geen bronvermelding nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms twijfel ik aan mij zelf en zoek ik mijn alter ego.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ mooi antwoord !
De mingever had denk een "plaat voor zijn kop "

Andere antwoorden (15)

Ja; mensen die nogal koppig zijn, zijn over 't algemeen minder intelligent dan gemiddeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Euh, nou da's wat ik er onder versta :).
escape
13 jaar geleden
Ik zou heel graag een onderbouwing van dit antwoord horen. Of verzin je dit ter plaatse?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is deductie.
escape
13 jaar geleden
Deductie is een methode in de filosofie en in de logica, waarbij een gevolgtrekking wordt gemaakt uit het algemene naar het bijzondere - van de algemene regel (major-premisse) naar de bijzondere regel (minor-premisse) of waar de verzameling van premissen en de negatie van de conclusie inconsistent zijn.
Dus je mag nu beginnen het uit te leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ie immers zelf net gedaan... ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is het flucturatugenisatie
escape
13 jaar geleden
Ik ben niet onder de indruk, om het maar zachtjes uit te drukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koppige mensen zijn eerder intelligent! Als iedereen in de put springt en ik niet, omdat ik tegendraads ben,dan ben ik slimmer dan die er in springen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Escape:
Ik geef ook geen antwoorden om jouw onder de indruk te maken.
@Mozes:
Bij koppig en plank-voor-het-hoofd denk ik eerder aan mensen die niet willen luisteren naar anderen en hoe dan ook niet van hun mening te verzetten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus dan zijn ze toch intelligenter, want ze laten zich niks aanpraten door een ander. Ze hebben een eigen mening, maar koppig is hetzelfde als eigenWIJS, en dat is niet hetzelfde als een plank voor je kop/oogkleppen op/ogen in je broekzak hebben zitten/niet goed uit je doppen kijken/niet verder kijken dan zijn neus lang is/ een doos zijn.:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Loenie: ik heb 't over gemiddelden.
"Koppigheid is een eigenschap."
Inderdaad. En bovengemiddeld bij diegenen die ondergemiddeld intelligent zijn.
Toch ben ik genoeg intelligente mensen tegengekomen met een enorme plaat voor de kop. Je kunt het ook tunnelvisie noemen of oogkleppen of je kop in het zand steken. Uiteindelijk hebben we allemaal misschien wel eens een plaat voor de kop. Ooit wel eens verliefd geweest op de foute persoon?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, jazeker!Misschien ook maar goed dat we niet alles willen zien anders zouden we nooit meer een relatie aangaan wellicht...
Ik snap de min niet, maar dat zal wel komen omdat ik een plaat voor de kop heb?;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt Loenie!
Als je een plaat voor je kop hebt wil dat zeggen, dat je behoorlijk koppig bent. Intelligente mensen kunnen zeker ook koppig zijn, maar denken over bepaalde onderwerpen erg rechtlijnig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welnee..het ligt niet aan de intelligentie,maar aan het denken en doen.
De meest geleerde en goed opgeleide personen hebben soms een plaat voor de kop..
En meest nog meer dan de gewone Jan met de Pet figuur...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
_Gemiddeld_ niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Welnee..het ligt niet aan de intelligentie,maar aan het denken en doen." Dus... 't "denken" (of "denken en doen") heeft niks met intelligentie te maken?? Dat lijkt mij toch sterk.
Ik ken het als: een bord voor je kop hebben en vind daarvoor verschillende betekenissen:
hij heeft een bord voor zijn kop =
hij heeft niet door hoe anderen over hem denken.

Een bord voor je kop hebben =
Je van niemand iets aantrekken.

Een plaat voor je hoofd hebben =
Kortzichtig zijn, niet open staan voor de omgeving.

Als je je wel bewust van niemand iets aantrekt dan hoef dat niet minder intelligent te zijn.
Maar als je het niet door hebt en dus kortzichtig bent, dan lijkt mij dat minder intelligent.

Maar misschien heeft dat dan meer te maken
met emotionele intelligentie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Emotionele_intelligentie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen met een plaat voor de kop zijn kortzichtig en staan niet open voor hun omgeving.
Het heeft niks met intelligentie te maken het komt onder alle bevolkingsgroepen voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Het heeft niks met intelligentie te maken"
Toch wel. Want mensen die minder intelligent zijn, zijn gemiddeld kortzichtiger. GEMIDDELD.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mmm, ik denk dat dat klopt; er is een redelijke intelligentie nodig om open minded te zijn.
Dat is in elk geval wat ik in mijn omgeving zie.
Nee, dit is geen onlosmakelijk verband. Je hebt bijvoorbeeld autisten met een heel hoog IQ. Er zijn ook mensen wier/wiens vaardigheden alleen op een gebied heel goed zijn ontwikkeld, bijvoorbeeld dammen, voetballen of celbiologie. Daar staan mensen tegenover die open staan voor alles, maar niet de mogelijkheid hebben om zich ergens in te verdiepen. Meestal geeft een hoger IQ wel meer mogelijkheden om verder te kijken dan je neus lang is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens http://spreekwoorden.nl betekent "Hij heeft een plank [plaat] [bord] voor zijn kop": Hij wil het gewoon niet zien. De uitdrukking sloeg oorspronkelijk op een stier, die men een houten bordje voor de kop hing, zodat hij niet voor zich uit kon zien en dus geen kwaad kon stichten. En nu is het dus iemand die iets niet wil weten wat voor ieder ander mens wel duidelijk is, alleen maar omdat hij het niet wil zien.
Met intelligentie heeft dat dus niets te maken. Meer met wilskracht.
13 jaar geleden
Met intelligentie heeft het volgens mij niet zozeer te maken, het zou dan nog eerder met een laag EQ in verband gebracht kunnen worden.
Vaak denk ik dat het er nog meer mee te maken heeft dat die mensen moeilijk met onzekerheden om kunnen gaan, men sluit zich af voor andere mogelijkheden omdat het leven anders te onoverzichtelijk wordt, men kan zoveel verschillende consequenties niet aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het meer met hun EQ dan met hun IQ te maken hebben.
Intelligente mensen kunnen juist een enorme plaat voor de kop hebben.
Sommige zeer intelligente mensen hebben een autistische stoornis en zijn daardoor minder toegankelijk.
Je hebt ook intelligente mensen die gewoon onbeschoft zijn.
Het hebben van een hoog IQ ofwel intelligent zijn heeft
helaas vaak weinig van doen met gemanierdheid.
Politici die je doorgaans tot de intelligente mensen kunt rekenen hebben niet zelden een betonnen plaat voor de kop, behalve VOOR de verkiezingen .
Dan grossieren ze in wellevendheid en gewenst gedrag, wellicht met de gedachte "je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn".
Hun "achterban"is in feite hun werkgever, dit zijn ze op de avond van de verkiezingsdag vaak al vergeten, net als de gedane beloften.
Ik ben van mening dat politici hun verkiezingsbeloften op schrift moeten stellen met een handtekening er onder.
Het is dan een bindend protocol tussen de gekozene
en de mensen die om die argumenten op deze persoon stemmen.
De massale volksverlakkerij die we ook nu weer zien, toont aan dat intelligente mensen een betonnen plaat voor hun kop (kunnen) hebben, helaas zie je de ongunstige ontwikkeling dat de mensen met de dikste plaat beton weleens de slimsten kunnen zijn......
Dat vind ik heel droevig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.

Ook hoog-intelligente mensen kunnen een bord voor hun kop hebben.

Blinde vlekken in je leven ontwikkel je in principe door eerdere negatieve ervaringen. Dingen die je niet nogmaals wilt meemaken, of er zelfs maar over hoeven denken.

Op die manier kan iemand erg star worden en erg vasthoudend aan bepaalde ideeën.

Als dat vasthouden iemand grond onder de voeten geeft... krijg je dat bord niet snel weg, kun je iemand niet van mening doen veranderen, zonder op zijn minst een ander -voor hen veilig - idee aan te bieden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het heeft dus eerder te maken met het niet willen/kunnen doorgronden van innerlijke emoties, dan met hoe intelligent je bent. Zeer intelligente mensen kunnen goed nadenken, dat klopt, maar ook zij zijn maar mensen, en voor ieder mens blijft het verbazend moeilijk om zijn eigen problemen en gevoelens te doorgronden, terwijl dat voor een ander vaak prima lukt ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een plaat voor je kop hebben, betekent dat je iets niet wilt zien/erkennen. Dat heeft niet altijd iets met intelligentie te maken. Mensen die heel slim zijn hebben ook wel eens een plaat voor hun kop op een bepaald vlak of situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Met intelligentie te maken?". Bedoel je dan een laag of een hoog IQ?
Hoe dan ook, volgens mij heeft het niets met de hoogte van het IQ te maken. Zelfs als ze een meter beton voor de kop hebben. Kijk maar goed om je heen en vooral naar politici.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer iemand een plaat voor de kop heeft, wil dat zeggen dat je niet door deze persoon doordringt.
Deze persoon staat niet open.
Je zou ook kunnen zeggen, deze persoon heeft een 'blinde vlek'.
Het heeft vaak te maken met een beschermingsmechanisme, waardoor iemand niet wil (en dus niet kan) horen/zien, wat jij te vertellen hebt - en dit is nota bene een onbewust mechanisme, dus deze persoon weet niet eens dat ie een plaat voor de kop heeft!
Dus wanneer jij iets met iemand bespreekt en je merkt dat diegene een plaat voor zijn kop heeft, realiseer je dan, dat je net dat stukje raakt, dat is achtergebleven in zijn/haar ontwikkeling (bewustwordings ontwikkkeling).
Mijn antwoord is: Ja, een plaat voor de kop 'houden' is een "jezelf-voor-de-domme-houden-mechanisme". Het enige dat werkt is: bewust worden.
Wat zie hoor ik? en hoe voelt dat?
Het is het vermijden van een bepaald gevoel (au!) waardoor het onbewuste mechanisme de blinde vlek genereert. Eenmaal door de zg. pijn heen, is het mechanisme overbodig en kan alles gezien/gehoort worden gewoon zoals het IS!
Deze persoon helpen werkt niet, gewoon de afgrond in gooien is de enige remedie: en je zult zien: Ze kunnen best leren vliegen, als ze maar moeten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut niet, maar wellicht wel om totaal andere redenen.

Of je nou een bord, plaat of betonplaat voor kop heb; je zelf in het midden zetten, waar het toch vaak om draait, is menselijk. Onafhankelijk van intelligentie