Ik werd een jaar en half gepest op het werk, ik ben er nu weggeraakt maar merk dat mijn karakter veranderd is. Krijg ik ooit mijn oud karakter terug?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Je schrijft dat je angstig en achterdochtig bent geworden en dat je overreageert. Het is mij ook overkomen en het is een explosieve combinatie waar alleen jijzelf iets aan kan doen. Het is nodig dat jij je vertrouwen in collega's weer terug krijgt. Daarmee krijg je ook de goede kanten van je karakter terug.
Probeer de volgende oefeningen eens:
- Denk aan jouw dag van vandaag. Door welke gebeurtenissen voelde jij je gepest? En hoe kun je deze gebeurtenissen zo positief mogelijk interpreteren? (achtergrond: de meeste mensen bedoelen het niet kwaad, bijna iedereen wil aardig gevonden worden door anderen. Soms komen opmerkingen vervelender over dan de boodschapper bedoelt, maar vraag je eens af: Kent hij jouw achtergrond?)
- Denk aan de collega waar je de meeste moeite mee hebt: stel je achter die collega een wit licht voor. Ik weet niet hoe het kan, maar hierdoor ga je die persoon positiever zien.
- Ken je het verschijnsel dat wanneer je je somber voelt en je glimlacht, dat je je vanzelf vrolijker gaat voelen? Je emotie past zich aan aan de stand van je gezicht. Als je dat doet, heeft dat ook effect op je medemens. Kijk vrolijk en open en mensen gaan je zien als vrolijk en open. Zoek oogcontact.
- Zijn er onderwerpen waar je extra gevoelig voor bent? Vermijd ze voorlopig; die kunnen je in je valkuil lokken van overreageren.
- Vergeet niet je grenzen aan te geven; probeer niet aardig gevonden te worden, want mensen hebben dat direct door en zullen je niet serieus nemen.
Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Lijkt mij niet, het leven is een leerproces ook vervelenden dingen. Maar je kan de slechte ervaring een plaatsje geven en gebruiken in de toekomst om er beter van te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
mee eens, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben veel te voorzichtig nu en veel te achterdochtig en ik wil TE assertief zijn.. dit lijkt mij niet gezond voor op mijn nieuwe werkomgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gewoon trachten jezelf te blijven en je ervaringen te gebruiken dan komt het vanzelf goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks Muts52 tijd niet gezien op dit forum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat klopt Jeroen...ik was het ff zat...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook regelmatig, er wordt de laatste tijd veel geziekt op de site. Maar ik laat mij niet weg treiteren (:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
och,heb jij daar ook al last van...iedere keer worden mijn antwoorden en/of reacties verwijdert...
Je karakter dat heb je ,dat zit in je.
En als je dat tijdelijk even kwijt bent,omdat je weggepest bent zul je dat uiteindelijk weer terug krijgen.
Je kunt hooguit wat harder geworden zijn,en niet meer over je heen laten lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel Muts,Zo denk ik er nu eenmaal over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik hoop het alleen maar..
Je kunt niet tweemaal in dezelfde rivier stappen.

Toegevoegd na 2 uur:
Het is een citaat van de presocratische filosoof Heraclitus/Herakleitos.

Hij bedoelt dat alles voortdurend veranderd en dat wat geweest is niet meer terugkomt.

Als je voor een tweede keer bij een rivier komt is de rivier onomkeerbaar veranderd.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het een mooi gezegde, maar ik begrijp het niet. Hoezo kan je niet twee maal in eenzelfde rivier stappen? Dat kan je toch wel 100 keer, als het goed gaat?
rose
13 jaar geleden
Het is een citaat van de presocratische filosoof Heraclitus/Herakleitos. Hij bedoelt dat alles voortdurend veranderd en dat wat geweest is niet meer terugkomt. Als je voor een tweede keer bij een rivier komt is de rivier onomkeerbaar veranderd.
Ik snap wat je bedoeld met je karakter. Je bedoelt eigenlijk word ik nog wel de oude?
Ja hoor dat word je weer. Ik hoop voor je dat je een leuke baan vindt waar je gewaardeerd wordt. Dat zal wonderen doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom de min???? jij begrijpt net wat ik bedoel! +!
Ja,je krijgt je oude karakter terug. Dat werk waar je gepest werd is nog niet zo lang geleden zeker?
Nu is het nog vers,maar als je eenmaal ander werk hebt en je werkt er met plezier met fijne collega`s dan vergeet je al wat pesterijen.
het zal niet allemaal verdwijnen de gedachtens van de pesterijen hoor,maar in de loop der tijd wordt het minder,echt waar...

jij wordt gewoon weer de persoon die je altijd was,,maar het heeft even tijd nodig..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan waarschijnlijk nu even niet meer zo onbevangen zijn, als je was. Je hebt wat reserve ingebouwd.
Dat is goed. Want mensen kunnen kwetsen, en het is goed daarop voorbereid te zijn.

Je hebt iets geleerd. Waarschijnlijk herken je nu de pestneigingen bij mensen. Jij blijft wel dezelfde, met een plusje! Een gewaarschuwd mens, telt voor twee.

Wat vervelend overigens voor je!!
Nu weer leuker werk gevonden? Eerst maar even rustig de kat uit de boom kijken en de cultuur op het werk leren kennen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor die komt zeker weten terug. Alleen langzamerhand!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt niet meer dezelfde persoon worden als voorheen, je hebt immers andere ervaringen nu en die gaan nooit meer weg.

De manier waarop je de vraag stelt, doet me denken dat je vindt dat je huidige karakter negatieve kanten heeft. Die negatieve kanten gaan er wel weer af mettertijd. Maar dan nog zul je je handelingen mede baseren op die ervaringen. Dat is niet negatief, je bent gewoon wijzer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is natuurlijk niet zeker of je je ouden karakter weer terug krijg, maar al wil je het zelf heel graag is dat gewoon mogelijk. alleen moet je niet gaan zitten wachten totdat het terug is. je moet er dan hard voor werken, maar in het leven zullen heel veel dingen veranderen, en het ene moment ben je er wel klaar voor en het andere moment niet. je moet dingen leren accepteren in het leven. het is soms heel moeilijk, maar daar is niets aan te veranderen.