Hoe kan je in een depressie raken zonder daar echt enige aanleiding voor te hebben?

Zou je, jezelf bijvoorbeeld een depressie kunnen aanpraten?
Kan een depressie ook weer snel verholpen worden door je instelling te veranderen?

Toegevoegd na 6 minuten:
Er wordt namelijk verteld dat een depressie nooit door jezelf veroorzaakt wordt, maar omdat biologische en psychische factoren wel mee-spelen lijkt het mij toch dat je dan zelf wel de oorzak er van bent dat het jou overkomt.

Toegevoegd na 24 minuten:
Persoonlijk..:
Ik zelf ben namelijk iemand die graag alles goed wil hebben, niet alles maar in mijn privé leven wel. Nadat er veel veranderingen op mij afkwamen ging ik mij daar ineens zorgen over maken wat ik nooit heb gedaan. Ik kwam maar niet tot heldere inzichten en bleef beren op de weg zien. Ik heb daar ongeveer 1 jaar mee gelopen en vraag mij af of dit een depressie is geweest. Het is vooral aangepraat gedoe dus zelf denk ik van niet aangezien ik altijd een vrolijk en blij persoon ben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Ja, je kunt jezelf een depressie 'aanpraten'', hetzij inbeelden.
Ja, het wordt door jezelf (je eigen handelen en overtuiging) veroorzaakt. Dit zorgt er weer voor dat de biologische en psychische factoren worden 'geactiveerd'. Dus deze komen erna.

Belangrijk is nu om (met hulp) te kijken waar jouw 'belemmeringen' liggen om zo de dingen weer in zijn juiste perspectief te zien.
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee, bij veel mensen is het iets wat ze is overkomen (ongeval of gepest in hun jeugd). Er zullen ook mensen zijn die het zichszelf aanpraten ( vaak eenzame mensen die erg introvert zijn)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat als mensen altijd over alles negatief denken en nooit iets positiefs zien wel in een depressie kunnen raken.

als je er dan weer uit moet komen zal je je denkpatroon moeten veranderen. ik denk wel dat je dan hulp nodig hebt
14 jaar geleden
Aanpraten niet..het overkomt je....
Ik zie iemand die altijd erg sterk was in wat haar ook allemaal overkwam..en dat was veel..heel veel..
Steeds krabbelde ze weer op, vocht zich terug.. is blijven werken en voor haar gezin zorgen.. tot ze haar baan verloor..voor de 4e keer.. en toen knapte er iets....nu zit ze als een zielig vogeltje thuis en is compleet lamgeslagen...Misschien komt ze er met haar hulpverlener achter dat er inderdaad ook psychische factoren of zaken uit het verleden een rol spelen in haar aanvankelijke vechtlust en nu haar depressie.. Maar aanpraten daar geloof ik niet in..dan zou ik zo een aantal mensen aan kunnen wijzen die allang depressief hadden moeten zijn..want er is heel veel waar een mens over klaagt momenteel en de instelling van veel mede-nederlanders zou dan een epidemie van depressies veroorzaken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel van de oorzaak van een depressie is een chemische onbalans in de hersenen. Dat is niet iets dat je jezelf aanpraat, en ook niet iets dat je oplost door 'je instelling te veranderen'.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het is eigenlijk net zoiets als de griep. Ja, er zijn dingen die je kunt doen om de griep te voorkomen, en dingen die je kunt doen als je de griep hebt. Maar je praat jezelf de griep niet aan, en bent er ook niet zomaar van af door 'je instelling te veranderen'.

Net zoals de griep is een depressie gewoon een ziekte, niet zomaar een dipje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt jezelf redelijk in een depressie praten / denken, maar dat type depressie is door gedragsverandering ('schop onder de kont') op korte termijn nog redelijk om te buigen.

Wanneer het echter heel lang duurt of er een ernstige aanleiding voor is (maar soms ook gewoon echt zonder concrete aanleiding) spreken we van een klinische depressie. Daarbij is vaak de balans in de hersenen tussen verschillende stoffen verstoord, en zonder medicijnen (vaak ook wel in combinatie met therapie, omdat er destructieve gedragspatronen in kunnen 'slijten')kom je daar eigenlijk niet zomaar vanaf.

Voor een leek, of zelfs voor een patient, is het heel moeilijk te beoordelen of iets een klinische depressie is, of een sombere bui die veel te lang duurt. Daarom is het consulteren van een arts altijd minimaal aan te raden.

Overigens kunnen sombere gedachten ook ineens op de voorgrond treden dóór bepaalde tekorten in de hersenen. Daarbij is het heel moeilijk oorzaak en gevolg uit elkaar te houden. Als het vanzelf weer overgaat, is het in de regel (wederom, ook weer niet altijd) geen klinische depressie geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt jezelf redelijk in een depressie praten / denken, maar dat type depressie is door gedragsverandering (‘schop onder de kont’) op korte termijn nog redelijk om te buigen.. Wat bedoel je met nog redelijk, wil dat zeggen dat het niet altijd helemaal om te buigen is? Daarnaast had je het over balans in de hersenen die verstoord is. Kan dat ook optreden bij mensen bij wie het eerst wel in balans was? Bedankt voor je antwoord alvast
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt er van af hoe snel je er bij bent /hoe alert je er op bent. Een negatieve spiraal KAN namelijk een klinische depressie worden. En ja, een onbalans treedt in de regel op bij mensen die eerst wel in balans waren. Hormonen zijn een belangrijke risicofactor (zwangerschap ; denk aan de postnatale depressie), voeding, weerstand, medicijngebruik, ziekte...de mogelijkheden zijn legio. De mens is een gevoelige machine, soms verrassend moeilijk te ontregelen, maar soms ook verrassend makkelijk. Omstandigheden spelen daarbij bijna altijd een rol, evenals perceptie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een depressie heb je een tekort aan serotonine in je hersenen.
Als je jezelf een depresie zou kunnen aanpraten, dan kan je jezelf dus ook uit een depresie kunnen praten.

Dan zouden er dus geen aanleidingen nodig zijn behalve je eigen "gepraat".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee een depressie aanpraten is niet mogelijk. Een depressie krijgen is afhankelijk van je geestelijke aanleg en de omstandigheden. Je kunt dus wel een depressie krijgen zonder enige aanleiding. Maar je kunt jezelf geen depressie aanpraten (net als een griepje) als er geen aanleg is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Depressie is een overbelasting van je geestelijke ik.
Wie zijn daar gevoelig voor! !
Met name die mensen die nooit voor zichzelf opkomen.
Die altijd voor een ander klaar staan.
Nooit nee kunnen zeggen.
Deze groep mensen vindt je vaak in de verzorgende beroepen en huismoeders.
Deze groep gaat zolang door totdat hun geestelijke rek er finaal uit is
Aangepraat gedoe daar geloof ik niet aan.
Wel moet je jezelf een totaal andere levensinstelling aanmeten om niet opnieuw over hetzelfde boompje te vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord: Nee. Er is ALTIJD sprake van aanleidingen.

Omdat: Een depressie ontstaat door diverse factoren.

1. Het meemaken van traumatische gebeurtenissen zoals het misbruikt zijn als kind (kinderdepressie)
2. Het falen van een carrière of/en het uiteenvallen van een gezin, "niet geslaagd zijn in het leven", "falen op school", teleurstelling in je eigen capaciteiten (klinische depressie)
3. Het krijgen van een kind (postnatale depressie).
4. Soms komen de aanleidingen van buitenaf, maar soms kan het van binnenuit gebeuren door een genetische aanleg die ervoor zorgt dat je hersenen verkeerde stoffen aanmaken (bipolaire stoornis, "manisch depressief zijn").

Maar er is altijd een aanleiding, zij het een combinatie van factoren. Het "plotselinge" (onjuiste) besef dat je nutteloos bent en nergens invloed op hebt, vormt altijd de basis voor een klinische depressie.

Een klinische depressie is de enige van het lijstje die je zelf aan kunt pakken zonder medicijnen. Ga sporten, leer mensen kennen, dwing je zelf minstens 2 uur per dag buiten te zijn, kleed jezelf iedere dag aan, eet 3x per dag (gezond), douche jezelf regelmatig, poets je tanden 2x per dag, doe je haar, zoek een passie, slaap niet te lang uit en ga niet laat naar bed. Praat erover! Geen smoesjes. Gewoon alles doen wat hier staat, dan gaat het over.

Toegevoegd na 45 seconden:
Een postnatale depressie is overigens NIET mogelijk bij mannen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus een klinische depressie is eigenlijk zelf ook goed op te lossen door relaistischer te kijken naar de dingen. In principe kan iedereen dan een klinische depressie overkomen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar haal je dat vandaan dat een klinische depressie zelf op te lossen is? Klinisch betekent gewoon dat het een gediagnosteerde depressie is en niet gewoon een dipje of ik ben depri. Een klinische depressie is gewoon een algemene term voor depressie en kan door alle bovenstaand genoemde oorzaken ontstaan. Ook door dingen als hormoonschommelingen of andere stoffen in je lichaam.
De wijze om een depressie aan te pakken is naast psychotherapie ook medicijnen. Dat is de richtlijn voor de huisartsen. Natuurlijk kunnen die dingen die jij noemt ook helpen, maar als je er diep in zit, dan heb je echt meer nodig dan wandelen en tanden poetsen!
Een minnetje van mij, dit klopt gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"maar als je er diep in zit, dan heb je echt meer nodig dan wandelen en tanden poetsen!" Nou haal je maar een paar dingen eruit. Maar als je alle dingen doet die in dat lijstje staan, is het onmogelijk dat je niet al snel een verbetering van je stemming ziet. Je moet er tegen blijven vechten, maar door al die dingen te doen die daar staan, gaat het ZEKER WETEN beter met je.