Zijn onze hersenen volledig geconditioneerd, of is er ook nog ruimte om te spelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (7)

Het is misschien geen antwoord. Als ik mensen zie die in hun problemen of onhebbelijkheden blijven hangen vraag ik mij af kunnen ze niet anders of willen ze niet anders.
Bovendien vraag ik mij af waar (sommige) mensen aan hun ideeën komen.
Ik neem aan dat hersenen niet volledig zijn geconditioneerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja absoluut. Het gedeelte wat nu wordt gebruikt is een heel klein percentage van de volledige inhoud. Maw speelruimte zat om je gedachten op los te laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze hersenen beginnen niet geconditioneerd, dus je hebt ruimte om te spelen. Alleen, al spelende leer je, en geconditioneerd gedrag is aangeleerd gedrag. Als je je bewust bent van wat voor jou geconditioneerd gedrag is kun je daar weer mee spelen. Maar dan moet je wel scherp blijven, want ja, ontdek maar eens hoe geconditioneerd en dus ge-automatiseerd bent. Het is meerendeels onbewust automatisch handelen wat je aangeleerd hebt door t spelen. Je vraag kan ik dus in een circel blijven beantwoorden.
Als je speelt raak je gecond.
Speel je niet, minder kans op gecon.
Dus, wil je spelen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja,we gebruiken maar een klein percentage van onze hersenen (5 denk ik)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar staat dan? Bron? Uitleg?
Dan geef ik je deze om over na te denken: Kijk naar de hersenen van verstandelijk gehandicapten...is dat echt een foutje in het brein of is het deruimte om te spelen??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er geen ruimte meer was, zouden er geen creativiteit, en diversiteit meer bestaan. De mensheid speelt al.. en het spel heet het grote spel des leven. Zonder die ruimte, konden we dit niet doen.

De conditionering, is ergens maar een een klein gedeelte, en ook dat ik af te leren, om het maar zo te zeggen, mits je je bewust bent van je eigen geconditioneerde gedrag, en buiten de hokjes kunt denken. Dan conditioneer je jezelf weer zeg maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit recent medische onderzoek is gebleken dat onze hersenen een vrijwel eindeloze opslagcapaciteit heeft en zich kan aanpassen aan de wijze van gebruik door de eigenaar.
het is dus veel meer dan een zelflerende computer.
Onze hersenen zijn dus zeker niet volledig te conditioneren, daarna zou immers geen verandering meer mogelijk zijn.
Per seconden worden miljoenen(!) nieuwe synptische verbindingen gemaakt en je hersenen slijten alleen als je ze NIET gebruikt.
r is dus ZAT ruimte om te spelen en het leuke is dat deze ruimte (in de zin van capaciteit) DOOR HET SPELEN OOK NOG TOENEEMT.
Geniet dus vooral van dit wonderlijke orgaan.
Leef je uit in het vergaren van kennis, het doen van spelletjes, het communiceren met anderen.
Je wordt er zeker niet dommer van!