Waarom vergeet je dromen, maar herinner je ze op soortgelijke momenten?

De meest geweldige dromen ben ik volledig kwijt na een paar minuten ontwaakt te zijn. Maar dan komt soms het moment als je wakker bent en je zo'n flits heb van, dit heb ik eerder meegemaakt, in een droom!

Ik vergeet de dromen dus, maar soms komen er stukjes terug als ik wakker ben. Worden dromen dan toch ergens onbewust opgeslagen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (6)

Het is moeilijk om dromen te herinneren, omdat het menselijk geheugen tijdens de slaap op de waakvlam staat. Vooral het langetermijngeheugen. Daardoor herinneren we ons met name de laatse droom voor het wakker worden. En ook die is snel uitgewist. Je kunt je wel trainen in het onthouden van een droom. Experts raden aan vitamine B12 te slikken en je tijdens het inslapen voor te nemen je dromen te herinneren. Als je wakker wordt, moet je je droom onmiddelijk opschrijven.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het schijnt dat alles wat wij waarnemen wordt opgeslagen (het meeste kunnen we alleen niet meer terugvinden), dus ik neem aan van dromen ook.
Ik heb ook wel eens dat ik vergeten ben wat ik gedroomd heb maar later op de dag herinner ik me soms weer een stukje. Dat kan zijn door een associatie maar ik vermoed ook door een gemoedstoestand.
Het is onderzocht dat mensen die iets leren onder invloed van alcohol, dat zich later beter herinneren als ze opnieuw alcohol drinken. Het zou me niet verbazen als dat met gemoedstoestanden ook zo werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens is een recorder, neemt alles maar dan ook alles op wat er gebeurt, maar het is niet altijd bewust en het meeste wat je opneemt is zelfs onbewust...
En je mag er niet zomaar in je archief, dat is ook niet zomaar toegankelijk... Soms moet je terug naar een plek, in tijd of in geografisch opzicht, om zaken te herinneren...

Ik kan je zeggen, dat ik momenten gekend heb dat ik alles kon herinneren en alles mocht inzien... Dus ik kon op stap, in tijd en in plek... Ik kon huizen binnenlopen en daar waar ik naar keek, werd langzaam zichtbaar wat ik zag en de lengte van kijken maakte het detail... Ik kon in elk huis naar binnen, door muren en plafonds en ik kon overal naar toe... De wens er te zijn zorgde voor mijn verschijning op die plek... Ik kon voorwerpen zoeken en boeken lezen op de bladzijde waarop dat open lag... Ik kon inzoomen tot millimeternivo en uitzoomen tot galactisch nivo... En ik kon terug in de tijd, naar ontmoetingen met mensen en alles herinneren wat er gezegd werd, door mij en door de ander... Ik las de ander en zag of die loog of de waarheid sprak en ik rook de geur van dat moment en voelde te temperatuur en alles erom heen... Maar het zijn maar momenten waarop dat dat gebeurde... Dit ook is een droom... Alles is een droom... Ook dit hier en nu is een droom... God droomt jou... en jij denkt/ervaart dat je de wereld droomt...

Alles wordt opgeslagen, alles... Je kunt er alleen niet altijd bij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dingen in je hersenen worden opgeslagen door verbindingen te leggen en die sterker of zwakker te maken ten opzichte van andere verbindingen. Een associatie kun je zien als het activeren van een specifieke verbinding tussen verschillende neuronen in je hoofd.

Tijdens je dromen worden er ook verbindingen versterkt in de hersenen en associaties gelegd. Iets kort door de bocht: als je droomt van een konijn met een horloge, dan worden in je hersenen verbindingen gelegd tussen de groep van neuronen die te maken heeft met het concept "konijn" en de groep neuronen die "codeert" voor het concept "horloge".

Je kunt je voorstellen dat je heel veel associaties kunt leggen. Alleen al aan het concept horloge kleeft een berg aan associaties met bijvoorbeeld metaal, tijd, wijzers, haast, stress. Afhankelijk van je belevenis worden bepaalde associaties wel gelegd en anderen niet. Bij een bepaalde ervaring met eigen associaties hoort daarmee een eigen patroon van concepten in de hersenen.

Als je dat hebt... Als je iets kort geleden hebt gezien, dan zijn de verbindingen/associaties in je hersenen nog licht geactiveerd. Daardoor kunnen we onze aandacht beter richten, beter patronen herkennen en beter leren. En daardoor zijn we als mens ook gevoelig voor een bepaalde tunnelvisie. Maargoed, ik dwaal af.

Als je iets hebt gedroomd, dan zijn de verbindingen in je hersenen dus nog licht geactiveerd. De drempel is daarmee lager om dezelfde associatie nog eens te maken. Wordt tijdens de dag een onderdeel van het droom-patroon geactiveerd, dan is de kans groter dat het hele patroon "aangaat". Oftewel, als je een klok ziet en dat activeert het concept "horloge" in je hoofd en je hebt die nacht gedroomd over een konijn met een horloge en het konijn-met-horloge-patroon is nog licht actief, dan kan dat patroon helemaal geactiveerd worden, met als resultaat: je herinnert je ineens wat je die ochtend was vergeten.

Heel verhaal, maar ik ben nog niet helemaal klaar, want je zegt dat je je soms iets herinnert waarvan je het gevoel hebt dat je het al eerder hebt meegemaakt, terwijl je weet dat dat niet zo is. Dat fenomeen heet een deja-vu en heeft weer een andere oorsprong. Zie daarvoor de reactie op dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik denk wel dat het ergens in het onderbewuste wordt opgeslagen, tensloote zijn dromen vaak een verwerking van je onderbewuste. Ik heb het zelf in ieder geval ook heel vaak, heel herkenbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja 90% van je hersenen denken onbewust en net zoals bij mensen die hun geheugen kwijt zijn werkt het zo dat wanneer je een sterk genoege prikkel krijgt 9een soort gelijke situatie) komt het weer naar boven)