Welke hersengebieden vertonen verhoogde activiteit bij respectievelijk liefde- en haatgevoelens?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Opvallend is dat de hersenactiviteit bij zowel liefde- als haatgevoelens grote overeenkomsten vertoont. Bij zowel haat en liefde worden de zogenaamde putamen en insulaire cortex actief.

De putamen is een gebied in het brein dat het lichaam voorbereidt op het ondernemen van actie. Bij verliefdheid zou dat nuttig kunnen zijn om de geliefde te beschermen, bij gevoelens van haat juist om een aanval in te zetten.
De insulaire cortex is een hersengebied dat wordt geassocieerd met gevoelens van pijn en verdriet, zoals jaloezie.

Toegevoegd na 1 minuut:
Toch is er ook een duidelijk verschil tussen de hersenactiviteit bij haat en liefde. Wanneer mensen naar een geliefde kijken, worden hersengebieden die verantwoordelijk zijn voor logisch redeneren slomer. Bij gevoelens van haat zijn diezelfde delen van het brein zeer actief. In de liefde neem je blijkbaar afstand van je logische verstand en ga je blind voor hem of haar. Maar bij haat is men heel berekenend om te bepalen wat de volgende zet moet zijn.
SimonV