Nee hoor, ook als je tegen de gevestigde orde bent kun je prima een geweten hebben. De franse revolutie is echt niet door gewetenloze schurken opgezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geweten [Het innerlijk besef van goed en kwaad waarnaar de mens de zedelijke waarde van eigen handelen beoordeelt] is een mechanisme waarin er voor gezorgt wordt dat alle leden van een groep zich aan dezelfde spelregels van he leven houden. Waarschinlij kheeft dit de oorsprong nog in prehistorische tijden waarin kolonies samen leefden en elkaar beschermden tegen buitenstaanders.

hoe het geweten 'getraind' wordt is afhankelijk van de opvoeding, en is gevoedt door de normen en waarden van de sociale omgeving waarin je opgroeit.

Het neeft niets met de gevestigde orde te maken. Dat is een compleet andere schaal van sociale omgang. Ik krijg geen last van mijn geweten als ik op een andere politieke partij stem omdat ik het niet eens ben met huidig beleid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist ja...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De maatschappij met zijn gevestigde orde zoals wij die kennen bestaat nog maar kort als je naar de geschiedenis van de mens kijkt; eigenlijk zijn we evolutionair het stamverband nog niet ontgroeid.
Ons geweten is nog afgestemd op dat stamverband en het was nodig om een goede samenwerking binnen de groep te bestendigen.
Deze maatschappij maakt gebruik van die zelfde eigenschap, maar soms strookt dat niet helemaal; zo kunnen mensen die hun naasten niet zullen bedriegen soms belasting ontduiken en daarbij helemaal geen wroeging hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies.!
Vergelijken tussen goed & slecht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geweten is er om jezelf een negatief signaal te geven zodra je je niet aan de normen en waarden houdt zoals die eerder al bij je bepaald waren bij je persoonlijke omstandigheden tijdens je leven tot dan toe.